Menu

12 methoden van leadgeneratie

Bconnect Live Chat | 6 november, 2020 in Leadgeneratie | 4 min. lees tijd
methoden van leadgeneratie

Ervaring en onderzoek hebben jarenlang ervoor gezorgd dat er heel veel verschillende methoden van leadgeneratie bij zijn gekomen. In dit artikel vindt u de 12 meest effectieve methoden van leadgeneratie.

1. Email

Een onderzoek uit 2014 vond dat 78% van de respondenten e-mail benoemden als meest gebruikte kanaal en methoden van leadgeneratie. E-mail wordt nog veel gebruikt door bedrijven over de hele wereld, omdat uit de statistieken blijkt dat een groot percentage van de ingeschreven bezoekers klikt op een URL in de mail.

2. Klantreferenties & Case studies

Wanneer een bestaande klant naar uw bedrijf of website refereert, weet u dat de kwaliteit van de lead hoog zal zijn. Immers, de klant kent u en weet wat u kunt en speelt dit vervolgens door naar een bekende van hem of haar. Dat brengt veel vertrouwen met zich mee in een eerste selectie.

3. Live Chat Leadgeneratie

Heeft u veel verkeer op uw website, maar converteert de website om welke reden dan ook minder dan als doel gesteld werd? Wellicht is live chat dan de oplossing. Live chat zorgt ervoor dat alle bezoekers op uw website worden ondersteund wanneer dit nodig is. Door een pop-up valt de chat direct op en kan de bezoeker gebruik maken van direct contact met een medewerker van uw bedrijf. Dit brengt vele voordelen met zich mee en zorgt voor een grote toename in het aantal gekwalificeerde leads.

4. SEO

Zoekmachineoptimalisatie is een term uit de online marketing waar alle activiteiten gericht zijn om het ‘scoren’ in de Google zoekresultaten of andere zoekmachines zoals Bing of Yahoo. Dat houdt in dat u, of een SEO specialist, de website zo inricht dat Google de website als hoge kwaliteit gaat zien, zodat vele bezoekers uw website via Google gaan vinden. Tegenwoordig komen via deze bron ongekende hoeveelheden bezoekers op uw website die voor een groot deel potentiële klanten zijn. Zij vinden uw website namelijk op specifieke zoekwoorden en hebben al interesse in uw product of dienst.

5. Landingspagina's

Landingspagina’s zijn pagina’s waarop een bezoeker uw website binnenkomt via advertenties, zoekmachines, hyperlinks of andere bronnen. Deze pagina’s zijn ontzettend belangrijk, simpelweg omdat het bepaalt of een bezoeker een relevante pagina voor zich krijgt of een irrelevante pagina. Zoekt een potentiële klant bijvoorbeeld naar damesschoenen, maar komt zij op een pagina met bergschoenen voor mannen, dan zal ze direct de website weer verlatej en bent u een mogelijke lead verloren. Komt zij echter binnen op een pagina over damesschoenen, dan zal zij blij verrast zijn en verhoogt de kans dat een lead gegenereerd gaat worden. Website optimalisatie is hierbij zeer belangrijk.

6. Contentcreatie

Google stelt dat een koper 8-10 artikelen leest voordat hij of zij een koopbeslissing maakt. Het delen van bijvoorbeeld blogs, content artikelen of whitepapers via social media is een goede manier om uw content onder aandacht te brengen bij uw potentiële doelgroep. Denkt u nu dat u content moet ontwikkelen die uw product of dienst verkoopt? Integendeel! De content die geschreven of ontwikkeld wordt moet juist voldoen aan het volledig vrijblijvende aspect. Het geven van informatie, het inspireren. Verkoop vloeit daar later wel (in)direct uit voort door het bouwen van vertrouwen en een reputatie.

7. Presentaties op beurzen

Wanneer uw bedrijf op beurzen gaat staan om daar presentaties te geven, dan weet u dat er leads uit voort zullen vloeien. Het geeft u een name, een gezicht en daarbij herkenning. Door dan ook nog eens op te volgen, ontsnapt u niet snel meer uit de top-of-the-mind van de potentiële klant. Beurzen zijn vooral geschikt in de B2B markt.

8. Linkedin Leadgeneratie

LinkedIn is een krachtig kanaal voor leadgeneratie: de hoogste bezoeker tot lead conversieratio. Dat komt doordat LinkedIn een hoog percentage heeft van vakmensen. Deze vakmensen zijn allemaal georganiseerd in verschillende disciplines en branches en kunnen zeer nauwkeurig worden getarget. Op LinkedIn werkt koude acquisitie heel slecht. Het gaat om toegevoegde waarde en indirecte verkoop, net zoals bij het ontwikkelen van content.

9. Contactinformatie op iedere pagina van uw website

Het klinkt misschien logisch, maar de contactinformatie op uw website zorgt ervoor dat bezoekers geactiveerd worden om contact met u op te nemen. Met de toename van verkeer vanuit organische bronnen als zoekmachines, weet u nooit waar bezoekers terecht gaan komen. Daarom is het van belang om overal contactinformatie te plaatsen. Zo genereert u veel meer leads dan wanneer dit enkel op één pagina aangegeven staat.

10. Social Media (niet Linkedin)

Social media hoort wel in de lijst thuis van leadgeneratie, maar minder dan aanvankelijk gedacht werd. Natuurlijk kunt u via de sociale kanalen veel interactie hebben met (potentiële) klanten, maar in de praktijk blijkt toch dat de energie die hierin zit dusdanig hoog is dat het verstandig is om naar de ROI te kijken en deze te vergelijken met alle bovenstaande methoden van lead generatie

11. Case studies

Een case studie is een effectieve methode van leadgeneratie welke voornamelijk wordt ingezet in de B2B sector. Met een case studie laat je zien aan uw potentiële klanten wat de mogelijkheden en diensten zijn die het uw organisatie heeft. In een case study is het belangrijk dat lezers (potentiële klanten!) snel kunnen zien om welk bedrijf het gaat, wat het probleem was van dit bedrijf, hoe dit probleem is opgelost en wat de resultaten van de oplossing zijn geweest voor die gerealiseerd zijn. De behaalde resultaten laten zien dat uw dienst werkt waardoor het ook voor andere bedrijven interessant is om te gebruiken.

12. Webinars

Webinars zijn een populair middel op het gebied van B2B leadgeneratie. Het is een geweldige methode om je te presenteren aan nieuwe (potentiële) klanten. Een online seminar leidt tot leads, maar dan moeten mensen wel weten dat er een webinar is. De webinar kunt u onder aandacht brengen bij uw doelgroep door bijvoorbeeld in uw nieuwsbrief of op de website te vermelden. Het is uiteraard ook mogelijk om dit te delen op social media zodat u een groot bereik kan bereiken.

Wil je meer weten over Live chat?

Vraag een demo aan

Benieuwd wat Bconnect voor jou kan betekenen? Daar kom je maar op één manier achter, proberen! Vraag nu een gratis demo aan en ontdek de eindeloze mogelijkheden die Bconnect kan bieden voor jouw onderneming.