Menu

Chatbot zelf maken of uitbesteden?

Bconnect Live Chat | 5 november, 2020 in Chatbots | 2 min. lees tijd
Chatbot zelf maken of uitbesteden

Chatbots zijn steeds populairder anno 2020. Als u als organisatie ook gebruik wilt maken van een chatbot op uw website komt u voor de volgende beslissing te staan: de chatbot zelf maken of uitbesteden? Voor beide beslissingen zijn beweegredenen om te kiezen voor het zelf maken van een chatbot of dit uit te laten besteden aan een chatbot bouwer. Bij deze beslissing adviseren wij om goed na te denken over de volgende punten voordat u een beslissing neemt.

Software

De software van de chatbot bepaald deels het succes van de chatbot. Je wilt natuurlijk dat de chatbot automatisch blijft leren van zijn fouten. Hiervoor moet zult u gebruik moeten maken van AI / kunstmatige intelligente. Het maken van software werkzaam met kunstmatige intelligentie is niet gemakkelijk. Daarnaast moet u de software blijven doorontwikkelen en onderhouden om te zorgen dat deze niet te veel verouderd.

Tijd

Een chatbot koppelt een antwoord aan een bepaalde vraag. Hiervoor dient u een kennisbank of dossier in te richten met vragen en bijhorend antwoord. Dit is een tijdrovend proces. Naast het inrichten van het dossier met informatie dient u de chatbot ook voor te bereiden en te trainen. Zonder training kan een chatbot alleen vragen welke in het dossier staan herkennen. In realiteit is het echter mogelijk om een vraag op een andere manier te stellen of gebruik te maken van synoniemen terwijl de strekking van de vraag eigenlijk hetzelfde is als de vraag in het dossier. Zonder een goede training zal de chatbot dit soort vragen niet herkennen en niet kunnen beantwoorden. De training van de chatbot stopt eigenlijk nooit waardoor je ook na online gang van de chatbot moet blijven trainen.

Ervaring met het bouwen van chatbots

Het belangrijkste punt om mee te nemen in de beslissing voor het zelf maken van een chatbot of dit uit te besteden is in onze ogen de aanwezige ervaring. Is deze ervaring voor het bouwen van een chatbot al aanwezig in het bedrijf? Beschikken uw eigen medewerkers over de expliciete vaardigheden welke benodigd zijn in de chat wereld? Indien u deze vragen niet met een “ja” kan beantwoorden adviseren wij u om de chatbot te laten maken door ervaren specialisten.

Getrainde chatbot bouwers weten hoe ze de chatbot processen het beste kunnen inrichten. Daarnaast weten ervaren chatbot specialisten hoe je het dossier met informatie van de chatbot moet maken. Zoals eerder al werd vermeld is het maken van het informatiedossier een tijdrovend proces. Dit dossier dient u tevens continue bij te werken om te zorgen dat de informatie accuraat en up-to-date blijft.

Wil je meer weten over Live chat?

Vraag een demo aan

Benieuwd wat Bconnect voor jou kan betekenen? Daar kom je maar op één manier achter, proberen! Vraag nu een gratis demo aan en ontdek de eindeloze mogelijkheden die Bconnect kan bieden voor jouw onderneming.