Menu

Hoe volg ik verkoop leads op?

12 april, 2021 in Leadgeneratie | 6 min. lees tijd
Hoe volg ik verkoop leads op?

Hoe volg ik verkoop leads op?

Eindelijk verkoop leads binnen gekregen is het zaak voor jouw als organisatie om deze verkoop leads op te volgen. Voor jouw als bedrijf of organisatie is het belangrijk om te bepalen hoe je deze verkoop leads/sales leads gaat opvolgen. 

Mogelijke manieren 

Om verkoop leads op te volgen zijn er simpelweg 2 mogelijke manieren. Dit is het: 

  • Direct nabellen 
  • Contact opnemen op een later tijdstip 

Bij het direct contact opnemen is het contact met jouw bedrijf nog vers. Het kan een goede mogelijkheid zijn om de lead te converteren tot klant. Maar direct nabellen heeft ook een mogelijk nadeel. Het is mogelijk dat je als bedrijf opdringerig overkomt waardoor de klant besluit om toch niet voor jouw bedrijf te kiezen.  

Krijg jij verkoop leads bijvoorbeeld via de chat waar de bezoeker zelf aangeeft op korte termijn contact te willen dan is het natuurlijk noodzaak dat je dit als bedrijf zijnde ook doet voor zover het mogelijk is. Neem jij bij dit soort verkoop leads op een later moment contact op dan is de kans groot dat je kans op een deal of verkoop is verkeken. 

De 2e manier is het contact opnemen op een later tijdstip en gebruik maken van lead nurturing. Bij lead nurturing worden bezoekers stapsgewijs van nieuwe informatie voorzien. Deze informatie wordt aan de hand van het gedrag en kenmerken van de geregistreerde bezoeker verstuurd via e-mail. Wat hierbij belangrijk is, is het opsturen van de juiste informatie, de mail persoonlijk maken en ook om niet teveel e-mails naar de leads te sturen. Teveel e-mails kan worden gezien als opdringerig en als spam. Ook is het mogelijk dat de interesse verwaterd doordat er pas op een later moment contact wordt opgenomen met de lead. 

Wie gaat de leads opvolgen? 

Als bedrijf kies je de manier van opvolging met het meeste succes. Dit kan namelijk per bedrijf verschillen. Wat echter wel belangrijk is, is de persoon die de leads opvolgt. Deze moet instaat zijn om het product of dienst van jouw bedrijf te kunnen verkopen aan de lead. Hier zijn namelijk bepaalde vaardigheden voor nodig en het opvolgen van leads is ook niet voor iedereen weg gelegd. Het opvolgen van leads gebeurt daarom ook meestal door een leidinggevende of een hooggeplaatste medewerker. Deze personen hebben vaak meer ervaring en weten precies wat ze moeten zeggen om de lead te converteren tot nieuwe klant. 

Wil je meer weten over Live chat?

Vraag een demo aan

Benieuwd wat Bconnect voor jou kan betekenen? Daar kom je maar op één manier achter, proberen! Vraag nu een gratis demo aan en ontdek de eindeloze mogelijkheden die Bconnect kan bieden voor jouw onderneming.