Menu

Klanten werven met Live Chat

Bconnect Live Chat | 5 november, 2020 in Live Chat Oplossingen | 4 min. lees tijd
Klanten werven met Live Chat

Klanten werven met via uw website, wie wil dat nu niet. De gemiddelde websiteconversie slechts 3%. Dat betekent dat 97% van de website bezoekers maand in maand uit niet tot actie overgaan en geen klanten worden. Om meer klanten te werven via de website is live chat de oplossing. Meer interactie op een website en tegelijkertijd meer leads genereren met live chat.

Online klanten werven

Een klant of consument is de afnemer van bepaalde goederen of diensten. Deze producten worden door de klant betaald. Klanten kunnen worden onderscheiden in vaste klanten, potentiële nieuwe klanten en (nog) onbekende klanten. Iedere organisatie wil de vaste klanten graag behouden en de potentiële klanten/de (nog) onbekende klanten aantrekken. Het is mogelijk om offline klanten te werven maar sinds de komst van het internet is de website, social media of een andere digitale omgeving van bedrijven om online klanten te werven steeds belangrijker geworden. Er zijn meerdere mogelijkheden om online meer klanten te werven:

Social media

Mensen hebben 5 sociale basisbehoeften, die omschreven zijn in een piramide door bekend socioloog/marketeer Maslow. Marketeers zijn altijd druk met het voldoen aan deze basisbehoeften van de mens. Sociale media geven de consument de mogelijkheid eenvoudiger te voldoen aan behoeften zoals sociaal gedrag, erkenning en zelfontplooiing en bedrijven kunnen daar gebruik van maken. Voor het eerst in de geschiedenis is het mogelijk een dialoog aan te gaan met grote groepen consumenten, zonder dat dit grote budgetten vereist. De verschillende platforms zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn worden het vaakst gebruikt om brand awareness te creëren maar ook om online klanten te werven. Vaak wordt social media gebruikt om de aandacht van de potentiële klant te trekken en deze door te sturen naar de website waar de potentiële klant uiteindelijk moet converteren.

SEA

Search engine advertising ook wel SEA genoemd is het betaald adverteren in de zoekmachine. Google maakt gebruik van Google Adwords en dit is tevens het populairste advertentiesysteem. Dit komt mede omdat Google ook de populairste zoekmachine is waarin het meest gezocht wordt. Voor het plaatsen van een advertentie in de zoekmachines zijn kosten aan verbonden welke hoog kunnen oplopen. De advertenties worden in de zoekmachine onder en boven de organische zoekresultaten weergegeven. In de zoekmachines is het uiterst belangrijk om zo hoog mogelijk te staan in de resultaten. Met een goede advertentie welke boven in de zoekresultaten staat is het mogelijk om veel potentiële klanten naar de website te halen. Wat weer leidt tot een hogere kans op een conversie en nieuwe klanten.

SEO

SEO is de afkorting van Search Engine Optimalization. Bij SEO is het de kunst om zo hoog mogelijk te scoren in de gratis resultaten in Google. Voor Adwords moet per klik betaald worden bij SEO is dit niet het geval. Om op de eerste pagina in Google te komen en klanten te werven is het wel belangrijk dat de website goed geoptimaliseerd is. Hierbij is het technische aspect van SEO belangrijk maar ook de content op de website zelf.

SEO & SEA klanten werven met live chat

Website

Zoals duidelijk werd in de bovenstaande methodes om klanten te werven is de website hier het leidende spil in. Bezoekers moeten uiteindelijk op de website converteren tot een nieuwe klant. SEO technisch is het belangrijk dat de website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten staat voor genoeg traffic. Het aantal bezoekers van een website is een belangrijke factor voor het aantal nieuwe klanten. Weinig bezoekers op de website zorgt ook voor minder conversies. Met social media en SEA is kan je daarnaast meer bezoekers naar de website trekken. Op de website moet de bezoeker genoeg geïnteresseerd en getriggerd worden om te besluiten om het product/dienst van de organisatie te kopen of af te nemen. De content op de website moet van goede kwaliteit zijn en er moeten genoeg conversiemogelijkheden zijn. Denk hierbij aan contactformulieren, offerte aanvraag formulier en bel me terug buttons. Op een website is het ook mogelijk om live chat in te zetten als extra conversie mogelijkheid.

 

Klanten werven met Live Chat

Klanten werven met live chat is anno 2020 ongekend populairder. Live chat op de website zorgt voor een extra interactiemogelijkheid tussen de organisatie en de bezoeker. De bezoeker heeft een vraag of is misschien geïnteresseerd in de aangeboden producten/diensten. Met live chat is het mogelijk om de bezoeker te helpen. Dit zorgt voor vertrouwen in de organisatie. Hoe eerder een organisatie in contact komt met een bezoeker hoe eerder het vertrouwen de goede kant opgestuurd kan worden.

Live chat is daarvoor een erg geschikte tool zodat vroegtijdig invloed uitgeoefend kan worden op de ervaringen en het aansluitende vertrouwen van de bezoeker in een organisatie. Bijvoorbeeld, wanneer de bezoeker hulp nodig heeft en direct verder wordt geholpen met zijn/haar vraag is dat gunstig voor het vertrouwen dat de bezoeker heeft in de organisatie achter de website.

Het nut van live chat voor klantwerving

Met Live chat op de website hebben bezoekers de mogelijkheid om sneller contact op te nemen met de organisatie. Live chat op de website zorgt voor een extra communicatiemiddel tussen de websitebezoeker en de organisatie. Door een extra communicatiemiddel is de kans op interactie tussen de organisatie en bezoeker groter. Meer contact met de bezoeker/klant, dat positief wordt gewaardeerd, leidt op een natuurlijke wijze tot meer vertrouwen in de organisatie. Live chat zet daartoe de eerste stap, want bij goed contact zal dit dus leiden tot terugkeer. Daarnaast heeft deze binding als gevolg dat klanten je ook gaan helpen. Problemen met de website, tips en tops worden via de chat aan je gemeld. Het gevolg is een wederzijdse relatie en een hogere kans op een terugkerende klant.

Onderzoek van eDigital Research heeft aangetoond dat hoe makkelijker een bedrijf de (potentiële) klant het maakt om contact op te nemen hoe hoger de klanttevredenheid. Live chat speelt goed in op de wens, omdat het de klant mogelijk maakt contact op te nemen tijdens het bezoeken van de website. Ook toont het onderzoek aan dat live chat het hoogst scoort op klanttevredenheid van alle klantcontactmiddelen. Toch zijn er verschillende voorwaarden voor de manier waarop live chat moet worden ingezet voordat het leidt tot positieve klantenbinding. Denk hierbij aan de snelheid van beantwoording van de chat en de kwaliteit van de service die wordt geleverd. Vooral in de B2B sector kan live chat een groot verschil maken in het aantal conversies.  (frankwatching 2015)

Nieuwe klanten werven B2B

Wanneer u tijd en geld stopt in allerlei marketingactiviteiten wilt u natuurlijk ook dat u nieuwe b2b klanten werft vanuit deze activiteiten. U meet de resultaten van de marketingcampagnes en weet exact welke campagne zorgt voor de meeste leads. Toch haken er nog steeds veel bezoekers uit uw marketingactiviteiten af op uw website. U kunt zich afvragen waarom dit gebeurt? Wordt er op de verkeerde doelgroep geadverteerd? Is uw website onduidelijk, hebben bezoekers nog vragen en kunnen ze de antwoorden niet vinden op uw website? Zijn uw diensten en producten te duur? Allemaal redenen waarop bezoekers af kunnen haken op uw website.

U kunt deze kans verkleinen door live chat in te zetten en onduidelijkheden op de website weg te nemen door bezoekers de mogelijkheid te stellen om direct vragen te stellen. De bezoekers op uw website zijn misschien wel nieuwe klanten die bijna bereidt zijn om over te gaan tot een aankoop alleen nog een laatste zetje in de rug nog hebben om over te gaan tot een aankoop.

Dit is volledig afhankelijk van de fase waar deze bezoekers zich bevinden in de sales funnel. Zitten de bezoekers nog in de oriënterende fase? Zet live chat in om vragen te beantwoorden, bezoekers te informeren en onduidelijkheden weg te nemen. Zijn de bezoekers in de fase waarin ze een aankoop willen doen? Zet live chat in om de bezoekers te converteren tot een nieuwe lead. Zijn bezoekers al klant bij u? Zet live chat in voor een goede klantenservice of voor een nieuwe aankoop of upsell.

Het zijn een gemiste kans om de bezoekers uit de marketingcampagnes niet te triggeren om uw dienst op product af te nemen. Met Live Chat kunt nieuwe klanten werven voor de B2B sector vanuit uw marketingactiviteiten. Met een proactief bericht die u specifiek per campagne en per pagina kunt instellen is het mogelijk om bezoekers met een specifiek bericht te activeren om een live chat te starten. Wanneer dit gebeurt stijgt de kans op een conversie aanzienlijk. Als we kijken naar onze eigen benchmarks zien wij dat in april 2020 25.98% van de bezoekers uit een proactief live chat bericht converteerde naar een lead. Terwijl dit percentage zonder proactief bericht slechts 14,45% bedraagt. Het proactieve bericht kan dus een aanzienlijke boost geven aan het aantal leads op uw website. Het grootste voordeel van live chat is dan ook een verhoging van het aantal leads en de mogelijkheid om meer klanten te werven.

De voordelen van klanten werven met live chat

Live chat brengt enkele voordelen met zich mee voor uw bedrijf of organisatie. Klanten werven is 1 van de voordelen. Maar naast klanten werven zijn er ook nog meer voordelen voor uw bedrijf of organisatie.

Hogere klanttevredenheid

Live chat zorgt voor meer vertrouwen in een organisatie. Volgens het 2015 B2B Web Usability Report is vertrouwen een belangrijk element bij het kiezen van een leverancier. 54% van de ondervraagden gaf tijdens dit onderzoek aan dat het vertrouwen in de leverancier afneemt bij het niet tonen van een telefoonnummer of andere contactinformatie op de website. Live chat op een website zorgt ervoor dat bezoekers direct contact krijgen met iemand van het bedrijf. Hierdoor krijgen de bezoekers een goed gevoel over deze organisatie en bovendien geeft dit ze vertrouwen omdat ze het idee hebben dat ze met een echt bedrijf zaken doen waar echte mensen werken. De website krijgt hiermee een menselijker gezicht.

Live chat zorgt voor direct en laagdrempelig contact waarbij de bezoeker zo goed mogelijk verder wordt geholpen. De bezoeker merkt dit natuurlijk ook en begint de organisatie meer te vertrouwen. Dit vertrouwen in combinatie met een directe maar goede service zorgt ervoor dat de bezoeker meer dan tevreden is. Dit natuurlijk wel met een service waarbij de bezoeker snel antwoordt krijgt op zijn vraag. De klant zal bij een goede service niet aarzelen om uw product of dienst aan te bevelen bij andere personen. Het creëren van vertrouwen in samenwerking met een snelle en kwalitatieve service waarbij de bezoeker goed geholpen wordt zorgt voor een hogere klanttevredenheid.

Meer gekwalificeerde sales leads

Met live chat is het mogelijk om meer klanten te werven op een website. Dit komt omdat er door live chat meer interactie is op een website. Meer interactie vergroot de mogelijkheid om aan meer gekwalificeerde leads te komen. Een recent onderzoek van Software Advice laat zien dat 49% van de ondervraagden aangeeft dat ze een voorkeur voor live chat hebben als ze vragen hebben tijdens het bezoeken van een website. En 56% van de ondervraagden in de leeftijd van 18-34 heeft liever live chat dan telefonisch contact, ten opzichte van 27% van de ondervraagden in de leeftijd van 35 jaar en ouder.(online succes 2015) Doormiddels van Managed live chat wordt de website conversie met meer dan 25%  vergroot omdat u direct contact kunt leggen met de meest interessante bezoekers.

Ruimere openingstijden

Naast meer interactie op de website zorgt live chat ook voor ruimere openingstijden. Bij Bconnect is de live chat beschikbaar van 8:00 tot 23:00. De chat operators krijgen ook na sluitingstijden van vele organisaties chats binnen waar leads uitkomen. Managed Live Chat vergroot de bereikbaarheid door een verruiming van de openingstijden. Meer dan 50% van de bezoekers is actief op de website buiten deze openingstijden. Dit betekent meer interactie op de website en een hogere kans op meer leads. Klanten werven met live chat is dus mogelijk door verruiming van de openingstijden.

Makkelijker leads opvolgen

Met live chat is het makkelijker als organisatie om de gekwalificeerde leads op te volgen. De organisatie weet precies wat de bezoeker zoekt. Het opvolgen van de leads is gemakkelijker en helder. Middels live chat is precies bekend wat de bezoeker wil en is het mogelijk om daarop in te spelen. Met een specifiek bod dat gericht is op de bezoeker is er een grotere kans op succes en kunnen organisaties meer klanten werven op hun website.

Waarom klanten werven met live chat?

Met Live Chat vergroot u de interactie op de website, heeft u meer contact met uw website bezoekers en kunt u meer nieuwe klanten werven. Websitebezoekers willen online direct verder worden geholpen. Met Live Chat creëert u direct een positieve indruk van uw organisatie en vergroot u de klanttevredenheid.

Beschikbaarheid

Meer dan de helft van uw bezoekers bezoekt uw website buiten uw reguliere openingstijden. Om maximaal rendement uit uw website te halen zijn de openingstijden met Live Chat belangrijk. Met Managed Live Chat bent u 7 dagen per week van 8.00 tot 23.00 direct online bereikbaar. Dat zorgt ervoor dat er op de chat bijna altijd iemand beschikbaar is die uw bezoeker direct te woord kan staan.

Hoe kan een externe chat operator nu voor ons bedrijf chatten?

Uit ervaring weten wij dat 95% gemakkelijk te beantwoorden vragen zijn. Dit zijn vragen die de chat operator kan beantwoorden. Een externe chat operator wordt getraind met al uw bedrijfsinformatie. Dat betekent dat speciaal voor u een compleet dossier wordt ontwikkeld waarin veel voorkomende vragen met een standaardzin beantwoorden kunnen worden.

Wat levert klanten werven met Live Chat op?

Live chat zorgt voor meer interactie met uw websitebezoekers, leidt tot een hogere klanttevredenheid en meer gekwalificeerde sales leads. Op het moment dat een bezoeker een vraag stelt helpen wij haar direct verder en inventariseren wij de bezoeker op potentie voor uw organisatie. Wanneer live chat goed wordt ingezet levert dat panklare waardevolle leads op die voldoen aan de vooraf gedefinieerde criteria. Het is bekent wie de ideale klanten zijn en wat ze willen. Live chat zorgt voor deze leads die voldoen aan uw criteria. Met Live Chat vergroot u uw website conversie met meer dan 25% en kunt u focussen op het sluiten van deals!

Wil je meer weten over Live chat?

Vraag een demo aan

Benieuwd wat Bconnect voor jou kan betekenen? Daar kom je maar op één manier achter, proberen! Vraag nu een gratis demo aan en ontdek de eindeloze mogelijkheden die Bconnect kan bieden voor jouw onderneming.