Menu

Wat zijn de voordelen van een chatbot?

Bconnect Live Chat | 5 november, 2020 in Chatbots | 2 min. lees tijd
voordelen van een chatbot

Het gebruik van een chatbot brengt meerdere voordelen met zich mee. Gekeken vanuit onze ervaring met chatbots nemen wij u mee wat in onze ogen de grootste voordelen zijn van een chatbot.

Voordelen van een chatbot

– Openingstijden – Waar live chat voornamelijk tussen 8:00 en 23:00 online is kunnen chatbots 24/7 en dus ook in het weekend of ‘s nachts vragen beantwoorden en bezoeker verder helpen.

– Oneindige capaciteit – Waar een live chat operator ongeveer 6 chats tegelijk kan voeren is een chatbot in tegenstelling tot een menselijke klantenservice operator niet gebonden aan een bepaald aantal chats. De chatbot kan meerdere chats en vragen tegelijk beantwoorden zonder in de problemen te komen.

– Gepersonaliseerde content – Met een chatbot is het mogelijk met een proactieve trigger bepaalde producten, diensten of marketingacties onder aandacht te brengen bij bezoekers. Heb je bijvoorbeeld een kortingsactie? Laat de chatbot een proactief bericht naar de bezoeker sturen om de actie onder aandacht te brengen van jouw websitebezoekers.

– Klantenbinding – Bezoekers aan je organisatie binden en nog belangrijker behouden is voor veel organisaties het hoofddoel. Met een persoonlijke en proactieve aanpak van de chatbot kan je als organisatie de klantenbinding bevorderen. Een correcte en snelle service van de chatbot heeft invloed op de klanttevredenheid van de bezoekers en verhoogt de kans op een aankoop. Tevreden bezoekers hebben namelijk een hogere kans om over te gaan op een conversie of aankoop.

– Laagdrempelig contact – Zoals al is bewezen met live chat zorgt een chatbox op de website voor meer klantcontact. Websitebezoekers zijn eerder geneigd om gebruik te maken van een chatbot of live chat dan gebruik te maken van telefonisch contact. Daarnaast zorgt een chatbot ervoor dat u niet in de wacht hoeft te staan wat bij telefonisch contact wel mogelijk is.

– Snelheid –  De responstijd is een belangrijk meetpunt in de klantenservice. Zoals zojuist al is aangekaart bij het vorige punt is er bij telefonisch contact de kans dat u niet gelijk in contact komt met een medewerker en er de kans bestaat dat u minutenlang in de wacht kan staan met achtergrondmuziek. Dit kan als zeer frustrerend worden ervaren en ervoor zorgen dat potentiële klanten kunnen afhaken en niet converteren tot een nieuwe klant. Bij email zult u ook vaak moeten wachten tot de organisatie terug reageert op uw mail. Waar bij live chat een reactiesnelheid van 20 seconden als streefpunt is, kan een chatbot gelijk reageren. Indien de chatbot goed getraind is kan de bot gelijk een antwoord teruggeven op de vraag van websitebezoekers zonder dat ze lang hoeven te wachten.

– Inzicht in bezoekersgedrag – Komen er op de chatbot veel vragen over een specifiek onderwerp dan kunt u concluderen dat de informatie op uw website onvolledig is, ontbreekt of niet direct beschikbaar is voor de websitebezoekers. Met de chatbot komt u dus achter relevante data voor uw organisatie zoals het gedrag, voorkeuren, problemen en meer.

Wil je meer weten over Live chat?

Vraag een demo aan

Benieuwd wat Bconnect voor jou kan betekenen? Daar kom je maar op één manier achter, proberen! Vraag nu een gratis demo aan en ontdek de eindeloze mogelijkheden die Bconnect kan bieden voor jouw onderneming.