Menu

Waarom live chat uitbesteden?

Bconnect Live Chat | 30 oktober, 2020 in Live Chat Oplossingen | 2 min. lees tijd
Waarom live chat uitbesteden

Uit ervaring weten wij dat het uitbesteden van de live chat het beste resultaat oplevert voor de meeste bedrijven. Ruimere openingstijden, service binnen 20 seconden. Continue bemanning en optimalisatie zijn hiervoor de hoofdredenen en kunnen vaak al gerealiseerd worden voor een fractie van de kosten vergeleken met wanneer dit intern geregeld wordt.

Nadelen van zelf chatten met live chat software

Zelf chatten met live chat software brengt de nodige complicaties met zich mee. Het zijn grote veranderingen binnen uw bedrijf, waardoor u beter kunt afwegen of dat het waard is ten opzichte van het uitbesteden van live chat.

Specifieke medewerkers

Wanneer u ervoor kiest om zelf te chatten, is het benodigd om specifieke medewerkers toe te wijzen aan de live chat. Daardoor worden uw medewerkers deels uit de huidige taak gehaald en dat zorgt ervoor dat anderen deze taken moeten overnemen. Wij merken uit onze eerdere ervaringen met opdrachtgevers welk zelf chatten er vaak chats lang open staan of helemaal gemist worden. De reden hiervan is simpel. De specifieke medewerkers welke verantwoordelijk zijn voor de chat zijn druk bezig met andere taken en hebben vaak niet de tijd om te chatten waardoor er chats gemist worden.

Natuurlijk is dit op te vangen met onze Hybrid Live Chat. De chat komt dan eerst binnen bij uw eigen medewerker(s). Zijn deze medewerkers niet beschikbaar of pakken ze de chat te laat op dan zal de Bconnect chat operator de chat oppakken om de bezoeker alsnog snel verder te kunnen helpen.

Herziening contracten

Een groot deel van de bezoekers komen op uw website buiten kantooruren. U zult bij de keuze voor zelf chatten dus goed moeten begrijpen dat contracten aangepast moeten worden, zodat uw medewerker ook buiten kantooruren aanwezig is op de chat.

Expliciete vaardigheden

Er zijn een aantal vaardigheden nodig om een live chat goed uit te voeren. Zo is het van belang dat uw medewerker snel kan typen, specifieke productkennis nodig heeft en kan interpreteren wat een bezoeker echt wil. Daarnaast is multitasken ook een belangrijke vaardigheid waar een chat operator over moet beschikken. Een chat operator zal namelijk meerdere chats tegelijk moeten kunnen voeren en snel moeten kunnen switchen tussen de lopende chats. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan.

Sales expertise

Voor het herkennen van lead heeft de medewerker ervaring nodig met sales en de benodigde sales expertise. Uit de vraag van de bezoeker moet een chat medewerker herkennen waar de bezoeker in de sales funnel zit. Zit de bezoeker nog in de oriënterende fase of denkt de bezoeker al na over een aankoop. Uw chat medewerker moet daarin getraind worden zodat er geen enkele sales kans wordt gemist.

Het trainen van een chat medewerker kost tijd en geld en dit zal zelfs na het afronden van de training nooit echt stoppen. Het is namelijk een continue doorlopend trainingsproces waarbij het nalezen van chats nalezen en evalueren verplicht is voor al onze Bconnect Chat Operators zodat ze leren van de eerder gevoerde chats. Ook uw chat medewerkers zullen dit moeten doen voor het beste resultaat.

Voordelen van zelf chatten

Natuurlijk zijn er ook voordelen aan het zelf chatten met live chat software. De medewerker achter de chat heeft directe kennis van het bedrijf en de producten en is erg vertrouwd met alles wat er speelt in het bedrijf. Daarnaast kan een eigen medewerker tijdens kantooruren direct overleggen met een collega om een chat goed te voeren. Inzicht in de voorraad en in de agenda van de collega’s is een bijkomend voordeel waar uitbestedende bedrijven vaak geen zicht op hebben.

Wil je meer weten over Live chat?

Vraag een demo aan

Benieuwd wat Bconnect voor jou kan betekenen? Daar kom je maar op één manier achter, proberen! Vraag nu een gratis demo aan en ontdek de eindeloze mogelijkheden die Bconnect kan bieden voor jouw onderneming.