Menu

Waarvoor kan je een chatbot gebruiken?

Bconnect Live Chat | 5 november, 2020 in Chatbots | 2 min. lees tijd
chatbot gebruiken

Het effectief inzetten van een chatbot?

Er zijn meerdere manieren waarvoor je een chatbot kan inzetten. Wat hierbij van belang is, is het doel van de chatbot. Deze moet u van tevoren goed in kaart brengen. Er zijn namelijk meerdere effectieve manieren hoe je een chatbot kan gebruiken en waarvoor je de bot het beste kan inzetten. Afhankelijk van uw doel kunt u op voorhand bepalen waarvoor u een chatbot wilt gaan inzetten.

Sales funnel: help klanten om de sales funnel te doorlopen

Een sales funnel wordt vaak weergegeven als een omgekeerde piramide of trechter. In de sales funnel zijn verschillende stadia waarin een potentiële klant zich kan bevinden. Aan de bovenkant van de trechter zitten de suspects, daaronder komen de leads/prospects en vervolgens de klanten. Moderne sales funnels hanteren ook nog een laatste groep; de terugkerende klanten.

De chatbot kan de websitebezoeker en (potentiële) klant hier op de volgende wijze doorheen leiden:

  1. Intentie: door verschillende vragen te stellen aan de bezoeker achterhaalt de chatbot de intentie van de websitebezoeker
  2. Converteren: de chatbot geeft de websitebezoeker keuzes uit uw producten of diensten. Bij deze keuzes wordt er gekeken bij welke producten of diensten de kans op een conversie van de websitebezoeker het hoogst is.
  3. Sale: de chatbot verzorgt de bestelling en transactie.

 

Gekwalificeerde leads genereren

Net zoals bij live chat kan je ook met een chatbot leads genereren. De chatbot kan de intentie achterhalen van de bezoeker en weet of er interesse is in uw product of dienst met als doel om de bezoeker te converteren en de contactgegevens van de bezoeker te achterhalen.

Proactief berichten sturen

Proactief bezoekers benaderen met een proactief bericht zorgt op het gebied van live chat en chatbots voor de beste conversieresultaten. Met een proactief bericht kunt u bezoekers specifiek aanspreken als ze naar een bepaald product of dienst aan het kijken zijn. Ook is het mogelijk om nieuwe content op uw website of een lopende kortingsactie onder aandacht te brengen bij uw bezoekers. Zo creëert u meer engagement met de websitebezoekers en verhoogt u de kans op een verkoop.

Klantenservice

Naast leadgeneratie is een chatbot ook in te zetten als kanaal voor uw klantenservice. De chatbot is 24/7 bereikbaar en kan uw websitebezoekers snel en zonder wachttijden te woord staan. Het is hierbij wel belangrijk om de chatbot goed te trainen en in te richten. Hoe slimmer de chatbot, hoe meer vraagstukken er zonder tussenkomst van een medewerker kunnen worden opgelost.

Business intelligence: feedback van (potentiële) klanten

Naast het inzetten van de chatbot als klantenservice en leadgeneratie is het net zoals bij live chat mogelijk om de chatbot in te zetten voor business intelligence. Verzamel feedback, missende informatie op uw website, onduidelijke informatie of vage website-structuren. Dit wordt net zoals bij live chat inzichtelijk en kan uw organisatie een goed inzicht geven in de verbetermogelijkheden met betrekking tot uw website of de processen in de organisatie.

Doe marktonderzoek met een chatbot

Gebruik een enquête met een chatbot om nieuwe inzichten te krijgen. Enquêtes via een chat- of clickbot hebben een hogere reactieratio en bezoekers geven meer volledige antwoorden dan bij een traditionele enquêtes. De chatbot is dus uitermate geschikt om informatie te achterhalen onder uw doelgroep.

Wil je meer weten over Live chat?

Vraag een demo aan

Benieuwd wat Bconnect voor jou kan betekenen? Daar kom je maar op één manier achter, proberen! Vraag nu een gratis demo aan en ontdek de eindeloze mogelijkheden die Bconnect kan bieden voor jouw onderneming.