Menu

Wat doet een live chat operator?

Bconnect Live Chat | 6 november, 2020 in Live Chat Operator | 4 min. lees tijd
wat doet een live chat operator

Een live chat operator is het eerste aanspreekpunt op jouw website. Hij of zij zorgt ervoor dat bezoekers verder geholpen worden op de website, wanneer dit nodig is. Daarnaast is een belangrijke taak om bezoeker tot klant te maken door deze verder te helpen, de behoeften te achterhalen en deze in contact te brengen met de verkoopafdeling.

Je zult denken: dat doet mijn site toch ook wel zonder live chat operator? Voor een enkele bezoeker klopt dat inderdaad, maar toch gaat 97% van de bezoeker weer weg van jouw website zonder dat je zijn of haar gegevens hebt kunnen noteren. Een chat operator zorgt ervoor dat van meer bezoekers de gegevens wél genoteerd worden en de bezoeker over kunt halen om bij jou de dienst of het product af te nemen.

Tijd om eens te kijken naar wat een chat operator precies doet. Een operator heeft momenten dat bezoekers een chat beginnen en momenten dat er geen chats met bezoekers zijn.

Bezoekers beginnen een chat

Wanneer een bezoeker een chat begint, ondersteunt de chat operator de bezoeker waar nodig. De operator verwelkomt de bezoeker en vraagt waarbij de bezoeker hulp nodig heeft. Vervolgens is het zijn of haar taak om in de live chat software te kijken waar de bezoeker zich bevindt, waar de bezoeker vandaan komt, of er eventuele acties aan verbonden zijn en hoe lang de bezoeker al aan het zoeken is. Al deze informatie geeft aan waar in het aankoopproces jouw bezoeker is. Bovendien maakt deze informatie een chat overzichtelijker: de chat operator kent de historie van de bezoeker.

Na deze korte analyse van de historie beantwoordt een operator de vragen van de bezoeker en zorgt ervoor dat de bezoeker kan navigeren op de website. Is de bezoeker geholpen? Dan zorgt de chat operator ervoor dat de bezoeker een lead wordt door contactgegevens te achterhalen en offertes of consults aan te bieden. Tegenwerpingen worden hierbij ontnomen. Het is natuurlijk niet bij alle chats mogelijk om de bezoeker te converteren tot een lead.

De live chat operator zal tijdens de chat goed moeten bepalen of er sales potentie is. Met een uitgebreide training kan de chat operator sales vragen herkennen en goed de potentie van de websitebezoeker bepalen. Als de bezoeker uiteindelijk verder is geholpen wordt de chat netjes afgerond. Uiteindelijk wordt de chat afgesloten door de chat operator of door de websitebezoeker. De live chat software stuurt de chat dan automatisch door per mail of zorgt dat de lead gelijk in uw CRM-systeem komt.

Wat doet de live chat operator als de bezoeker geen chat begint?

Net zoals het bekijken van de bezoeker wanneer de bezoeker een chat begint, bekijkt de chat operator ook jouw bezoekers wanneer er geen chat begonnen is. Zo komt de operator erachter of een bezoeker wellicht vast zit op de website of vanuit een potentiële referentie komt. De chat operator kan de besluiten om proactief de bezoeker te benaderen en op die manier een bezoeker te ondersteunen en uiteindelijk te converteren. Zo krijgt je extra conversies die je anders niet had gehad.

Wil je meer weten over Live chat?

Vraag een demo aan

Benieuwd wat Bconnect voor jou kan betekenen? Daar kom je maar op één manier achter, proberen! Vraag nu een gratis demo aan en ontdek de eindeloze mogelijkheden die Bconnect kan bieden voor jouw onderneming.