Menu

Wat is leadgeneratie?

Bconnect Live Chat | 6 november, 2020 in Leadgeneratie | 4 min. lees tijd
Wat is leadgeneratie

Leadgeneratie bestaat uit de activiteiten om in contact te komen met potentiële klanten. Bij leadgeneratie wil je de interesse wekken van potentiële klatnen met als doel om de omzet te verhogen. Hoewel de methodes van leadgeneratie over het algemeen onder adverteren vallen, is het ook mogelijk om leads te genereren via onbetaalde bronnen als referenties van bestaande klanten en organisch verkeer vanuit zoekmachineresultaten. Vaak wordt leadgeneratie gekoppeld aan lead management, zodat de leads gecontroleerd door de aankoopfunnel worden geleid. Het uiteindelijke doel van leadgeneratie is het verhogen van de omzet.

Leadgeneratie en lead management

Methoden van leadgeneratie kunnen worden geschaald onder lead management. Deze methoden zorgen ervoor dat de lead steeds meer kwaliteit krijgt en dus steeds meer ingevuld wordt met beschikbare informatie. Waar in het begin van de lead bijvoorbeeld alleen maar bekend is wat de naam van een potentiële klant is, zal later in het proces ook informatie over de exacte behoeften, e-mailadres, telefoonnummer en eventueel zelfs demografische gegevens verzameld worden. Op die manier zorgt het managen van leads ervoor dat een anonieme bezoeker uiteindelijk via het aankoopproces een klant, wellicht zelfs een loyale en terugkerende klant, wordt.

De rol van marketing en sales is de laatste jaren bij leadmanagement steeds meer veranderd. Waar marketingmedewerkers eerst voornamelijk verantwoordelijk waren voor het genereren van de leads voor de sales medewerkers werken ze tegenwoordig steeds meer samen om te bepalen welke leads het meest interessantst zijn en de meeste verkooppotentie hebben.

Inhoud van leads

Een lead bestaat voor een groot deel uit contactinformatie en soms ook demografische informatie van een consument die geïnteresseerd is in een specifiek product of dienst. Het doel is om zo veel mogelijk informatie van een potentiële klant te verzamelen, zodat de opvolging van de lead wordt versimpeld. Zo is het voor uw verkoopafdelingen een stuk makkelijker om twijfelende bezoekers over te halen om de producten of diensten af te nemen. Effectief leadmanagement en een goede samenwerking tussen marketing en sales is hierbij belangrijk.

Wil je meer weten over Live chat?

Vraag een demo aan

Benieuwd wat Bconnect voor jou kan betekenen? Daar kom je maar op één manier achter, proberen! Vraag nu een gratis demo aan en ontdek de eindeloze mogelijkheden die Bconnect kan bieden voor jouw onderneming.