Menu

Wat is live chat software?

Bconnect Live Chat | 5 november, 2020 in Live Chat Software | 2 min. lees tijd
Wat is live chat software

Live chat software is een computerprogramma die wordt geïnstalleerd op uw website om bezoekers van uw website direct en live te woord te staan. Op deze manier kunt u bezoekers en (potentiële) klanten begeleiden in hun zoektocht naar het antwoord op de vraag die zij hebben, om deze vervolgens te converteren naar een lead of een afspraak.

Intern en extern deel

Live chat software bestaat uit 2 delen. Het interne deel en het externe deel. Het externe gedeelte van de live chat software bestaat uit de chatbox op de website waar de bezoeker zijn vraag kan achterlaten. Het interne deel is de omgeving en interface waar de chat operator de chats binnenkrijgt en ook de vraag van de bezoeker zal beantwoorden. De bezoeker stelt zijn vraag in de chatbox en start een chat. De chat komt binnen in het interne gedeelte en de chat operator zal de vraag van de bezoeker beantwoorden en achterhalen of er potentie is voor het genereren van een lead of afspraak.

Om te starten met live chat software zijn er enkele stappen wat je moet doorlopen. Je installeert de software op de website middels een script. Uiteraard helpen wij je hierbij. Vervolgens zorgt je ervoor dat je een medewerker inzet om de live chat te beheren of dat je dit uitbesteedt aan Bconnect. Wanneer je voor Bconnect kiest, heeft dit verder voor jouw weinig complicaties en wordt de live chat beheerd door een getrainde chat operator van Bconnect met alle kennis over jouw organisatie. Wanneer je zelf wilt gaan chatten met onze live chat software dien je over je eigen chat operators te beschikken.

Stap 1: Implementeren van live chat software

De 1ste stap is het implementeren van de live chat software van onze Chatrocket. Je kan de software implementeren door een HTML-script op uw website toe te voegen, zodat de chat software met de website kan communiceren. Na het plaatsen van het script zullen wij de chatbox aanzetten. De chatbox is dan direct terug te zien op de website.

Stap 2: Chat Operators

Direct na de implementatie maken wij een account voor je aan en voegen wij jouw chat operators toe die voor jou gaan chatten. De chat operators krijgen ieder een persoonlijke toegang tot het chat platform zodat resultaten en chats voor elke chat operator te analyseren zijn. Het is mogelijk dat jouw chat operators getraind worden door gespecialiseerde Bconnect trainers.

Stap 3: Configuratie chatbox

Bconnect zal op basis van jouw website de chatbox configureren. Denk hierbij aan het plaatsen van je bedrijfslogo of afbeeldingen van je chat personeel. De kleuren zullen naar wens van de opdrachtgever worden ingesteld of op basis van de website. Hierbij wordt er rekening gehouden met de huisstijl en de zichtbaarheid van de chatbox. Je wilt immers dat de chatbox opvalt en ervoor zorgen dat het bezoekers aantrekt om het gesprek met je aan te gaan.

Stap 4: Targeting

Na het opmaken van de chatbox wordt de targeting ingesteld op basis van de beschikbare benchmarks en ervaring van Bconnect in de branche. Wij weten exact welke proactieve berichten bezoekers triggeren om een chat te starten enwanneer het proactieve bericht gestuurd moet worden naar de bezoeker. Het is mogelijk om bezoekers per pagina een gespecificeerd bericht te sturen. Zo krijgt een bezoeker op de productpagina een andere bericht dan de bezoeker op de homepage. Het instellen van deze proactieve triggers heeft een grote invloed op het aantal chats dat gevoerd zullen worden en de eventuele resultaten van de chats.

Eigen medewerker laten chatten

Als je gebruik wilt maken van live chat software heb je 2 mogelijkheden: zelf chatten of uitbesteden. Indien je er voor kiest om zelf te chatten moet je goed overwegen of je eigen chatteam opweegt tegen de kosten. De medewerker zal, afhankelijk van de drukte op de website, veel of weinig momenten op een dag een chat moeten opvangen. Belangrijk daarbij is dat de medewerker gedurende de dag ingelogd is in de live chat software. Wanneer een bezoeker een vraag stelt, krijgt de medewerker een signaal en weet hij of zij dat er een vraag beantwoord dient te worden. Maar dan dient de jouw chat medewerker wel beschikbaar te zijn en de chat ook daadwerkelijk oppakken. In veel gevallen kan je veel voordelen halen uit de combinatie van zelf chatten met je eigen medewerker en een externe chat operator als back-up. Zo worden er geen chats gemist en worden al jouw websitebezoekers geholpen. Dit is onze Hybrid live chat.

Wil je meer weten over Live chat?

Vraag een demo aan

Benieuwd wat Bconnect voor jou kan betekenen? Daar kom je maar op één manier achter, proberen! Vraag nu een gratis demo aan en ontdek de eindeloze mogelijkheden die Bconnect kan bieden voor jouw onderneming.