Menu

Wat zijn de nadelen van een chatbot?

Bconnect Live Chat | 5 november, 2020 in Chatbots | 2 min. lees tijd
nadelen van een chatbot

Naast de voordelen van de chatbot zijn er ook nog enkele nadelen aan het gebruik van een chatbot verbonden.

Spelling en taal

De meeste chatbots zijn gevoelig voor spelfouten in de gestelde vragen van websitebezoekers. Spelfouten zorgen ervoor dat de bot woorden in de vraag niet goed kan herkennen en geen passend antwoord bij de vraag van de bezoeker kan plaatsen. Ditzelfde geldt voor woorden of hele vragen welke gesteld worden in een andere taal.

Beantwoord alleen specifieke vragen

Scripted chatbots zijn vaak ingesteld op basis van FAQ’s met daarbij een passend antwoord. Als een bezoeker een antwoord stelt welke niet is ingevoerd in het systeem van de bot zal de chatbot de vraag niet herkennen. De bezoeker zal hierdoor geen antwoord krijgen op zijn vraag en de zoektocht naar zijn antwoord wellicht ergens anders voortzetten.

Menselijke interactie

In tegenstelling tot live chat zit er bij een chatbot geen mens met emotie achter de chat om de vragen van bezoekers te beantwoorden. Het gaat hier om een stukje technologie. Waar je bij live chat kan inspelen en soms moet inspelen op de emotie van de bezoeker kan de chatbot dit nog niet goed genoeg. De technologie is nog niet zover om de emotie van de bezoeker te achterhalen. Als er bijvoorbeeld een gefrustreerde bezoeker met een klacht een chat start, zal een menselijke live chat operator deze bezoeker eerst gerust stellen of empathie tonen voordat hij/zij de bezoeker verder helpt. Bij een chatbot is de kans groot de hij de emotie van de bezoeker niet uit de vraag kan halen en een voorgeschreven standaardantwoord voorgeschoteld aan de websitebezoeker. Dit kan bij de bezoeker voor nog meer ontevredenheid zorgen en er zelfs voor zorgen dat de bezoeker geen nieuwe klant wordt voor uw organisatie of een negatieve recensie achterlaat.

Sarcasme

Net als het achterhalen van emotie van de bezoeker hebben chatbots grote moeite met het herkennen van sarcasme. Het is voor veel bots nog niet weggelegd om de sarcastische uitspraken van de mens te herkennen. Dit kan weer voor frustratie bij de bezoeker zorgen met alle gevolgen van dien.

Misleiding

Er zijn chatboxen waarbij je op voorhand niet kan zien of je te maken hebt met een chatbot of een menselijk live chat agent. Doordat er vaak een foto en een echte naam aan de bot wordt gegeven is dit van te voren niet goed te herkennen. De bezoeker denkt dat hij wordt geholpen door een mens. Als blijkt dat dit een bot is kan dit tot frustratie leiden en dan met name als de bot een verkeerd antwoord geeft.

Opzet en inrichting

Heeft u ervaring met het bouwen van chatbots dan weet u dat het opstarten van een chatbot veel tijd kost. Het procesmatig inrichten van een chatbot is een lastige en tijdrovende klus. Daarnaast moet u de chatbot ook continue blijven trainen zodat het resultaat van de bot op niveau blijft. Heeft u organisatie geen ervaring met het bouwen van chatbots dan raden wij aan om dit uit te besteden aan specialisten. Dit scheelt u een hoop tijd en hierbij weet u zeker dat de chatbot een succes wordt.

Wil je meer weten over Live chat?

Vraag een demo aan

Benieuwd wat Bconnect voor jou kan betekenen? Daar kom je maar op één manier achter, proberen! Vraag nu een gratis demo aan en ontdek de eindeloze mogelijkheden die Bconnect kan bieden voor jouw onderneming.