Menu

Welke typen chatbots zijn er?

Bconnect Live Chat | 5 november, 2020 in Chatbots | 2 min. lees tijd
typen chatbots

Bij Bconnect maken wij onderscheid tussen 3 verschillende typen chatbots. Wij spreken hier over onze Managed chatbot, de Hybrid chatbot en de Clickbot.

Hybrid Chatbot

De hybrid bot is een chatbot waarbij je zowel gescripte als vrije invoermogelijkheden kunt gebruiken. In ons artikel over de achterliggende technologie met betrekking tot de werking van een chatbot is hier meer over te lezen. De hybride chatbot van Bconnect is een combinatie van de chatbot en echt mensenwerk. Het kan zijn dat de chatbot geen antwoord heeft op de vraag van de bezoeker of deze niet verder kan helpen. In dat geval wordt de bezoeker automatisch doorgeschakeld naar een beschikbare medewerker van uw organisatie. Indien uw eigen medewerker niet beschikbaar is zal de chat operator van Bconnect de bezoeker verder helpen met zijn vraag.

Hoe gaat dit proces in zijn werk:

  1. De bezoeker start een chat.
  2. Chat wordt opgepakt door de chatbot.
  3. Chatbot beantwoordt de vraag of stuurt deze door naar uw eigen medewerker indien de bot de vraag niet kan beantwoorden.
  4. Uw eigen chatmedewerker is beschikbaar en beantwoordt de vraag. Indien uw medewerker niet beschikbaar is, wordt de chat opgepakt door de chat operator van Bconnect.
  5. De Bconnect chat operator pakt de chat op en helpt de bezoeker verder met zijn vraag.

 

Managed Chatbot

Ook bij de Managed bot is het mogelijk om gebruik te maken van zowel gescripte als vrije invoermogelijkheden. Het is een combinatie van de chatbot en echt mensenwerk. Indien de chatbot geen antwoord heeft op de vraag van de bezoeker of deze niet verder kan helpen wordt de bezoeker automatisch doorgeschakeld naar een chat operator van Bconnect. Onze chat operator zal de bezoeker dan verder helpen.

Het verschil met de Hybrid chatbot is simpel. Alle chats worden opgepakt door de getrainde live chat agents van Bconnect in samenwerking met de chatbot. Uw eigen medewerkers kunnen zich zo blijven focussen op hun eigen takenpakket en werkzaamheden en dienen dus niet getraind te worden in dienstverlening en service gerichtheid wat nodig is bij live chat.

Clickbot

De Clickbot is een chatbot welke werkt op basis van vooraf gedefinieerde buttons. Bij de Clickbot zit er op de achtergrond een hiërarchie of flow waarbij de bezoeker door de flow heen wordt geleid tot de bezoeker uiteindelijk bij het antwoord komt of wordt doorgeschakeld naar een chat operator. Deze bot wordt vaak ingezet om veelgestelde vragen af te handelen met standaard antwoorden (FAQ’s), om creatief enquêtes mee te houden maar de bot kan ook worden ingezet voor service en sales zoals je kan zien bij onze Clickbot bij Quingo.

 

Welk type chatbot is het meest geschikt voor mijn organisatie?

Welk typen chatbot u kunt gaan inzetten is afhankelijk van de inrichting van de chatbot, de optimalisatie van de bot en uw specifieke wensen. Bij zowel Managed als bij de Hybrid chatbot ondersteunen wij op het gebied van configuratie, optimalisatie van de kennisbank, optimalisatie van de triggers en zorgen wij voor de training van de chatbot. Omdat het per organisatie verschilt welke chatbot het meest geschikt is voor uw organisatie geven wij u hier graag vrijblijvend advies over.

Wil je meer weten over Live chat?

Vraag een demo aan

Benieuwd wat Bconnect voor jou kan betekenen? Daar kom je maar op één manier achter, proberen! Vraag nu een gratis demo aan en ontdek de eindeloze mogelijkheden die Bconnect kan bieden voor jouw onderneming.