Page content

article content

Waarom Live Chat Business Intelligence de nabije toekomst is

Live Chat Business Intelligence? Is dat zoiets als een enquête? Misschien was zo’n bevraging ooit wel de primitieve voorloper van Live Chat Business Intelligence, maar behalve het feit dat je de communicatie met je bezoeker gebruikt om eruit te leren, hebben de twee echt niks met elkaar te maken.

Wat is Live Chat Business Intelligence en wat betekent het op de korte termijn voor jouw onderneming?

Wat is Live Chat Business Intelligence?

Bij Live Chat Business Intelligence gebruik je de data uit de live chat sessies met je websitebezoekers om te achterhalen waar je sterke en zwakke punten zitten én wat je eraan kan doen.

Meten is weten in live chat. Live Chat Business Intelligence levert je de data die je nodig hebt op een dienblaadje aan.

Je live chat sessies bezorgen je zowel harde cijfers als inzichten in de zachte kant.

  • Harde cijfers: Deze data maken conversies en vooral de context waarin die gebeuren kwantificeerbaar. Je leert hieruit hoe bezoekers converteren na chat én hoe het zich verhoudt tot andere kanalen.
  • Zachte kant: De aangeleverde data stellen je ook in staat om kwalitatieve analyses van de gesprekskant te doen.

Wat kan je met Live Chat Business Intelligence?

Usability verbeteren

De analyse van de data van Live Chat Business Intelligence is dé perfecte basis om de usability van je website te verbeteren.

Je leert er namelijk uit waar je bezoekers op je website tegenaan lopen.

Hun gedrag op je website vertelt je waar ‘de hikjes’ zitten en waar het eventueel fout loopt. Hun vragen geven aan wat ze missen op je website, waar het fout loopt of welke pagina’s bijvoorbeeld niet werken.

Door dat soort zaken te analyseren, kan je je website gebruiksvriendelijker maken. Je kunt drastische of subtiele wijzigingen maken in je website.

Usability verbeteren bij leadgeneratie

Leadgeneratie steekt iets anders in elkaar. Daar is het doel uiteindelijk contact te genereren. Het doel van chat is de drempel om contact te maken zo laag mogelijk te maken zodat je juist met die bezoekers in contact te komen die “hot” zijn.

Op basis van het surfgedrag is het mogelijk om visitor scoring toe te passen en zodoende sneller met de juiste bezoekers in contact te komen.

Met de analyse van surfgedrag kan je natuurlijk nog meer, bijvoorbeeld door middel van dynamic content de juiste content op het juiste moment aanbieden.

Als je dit combineert met chat heb je een uitstekende converteermachine.

Interne processen optimaliseren

De onderwerpen die tijdens live chat aan bod komen, hebben niet altijd alleen betrekking op je website zelf. Zo krijg je via live chat data-analyse ook inzicht in hoe je interne of supportprocessen lopen. En eventueel wat er misgaat.

Wat vertellen de data je?

  • Is er sprake van een voldoende snelle opvolging?
  • Waar gaat het mis met de processen die deze problemen moeten oplossen?
  • Welke problemen komen vaak naar voren?
  • Zijn er steeds terugkerende vragen?

Wat intern niet goed loopt komt altijd terug op de chat. Je kan hierop anticiperen door je live chat configuratie zo in te richten dat je zaken grondiger kan

Voor wie is Live Chat Business Intelligence interessant?

Het eenvoudige antwoord: voor iedereen.

Comment Section

0 reacties op “Waarom Live Chat Business Intelligence de nabije toekomst is

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.