Page content

article content

Chatbots en Live Chat: Hoe zit dat?

Chatbots. Men praat er steeds vaker over. Het lijkt wel ‘Het Nieuwe Onmisbare Ding’. Iets waarvan kinderen (en volwassenen) straks gaan zeggen: “maar iederéén heeft een chatbot, ik moet er ook een!”

Hoe zit het dan met chatbots en ondernemingen? Is je onderneming klaar voor de chatbot? Of omgekeerd, zijn chatbots klaar voor de onderneming? In dit artikel gaan we de chatbot fileren.

Wat is een chatbot?

Een chatbot is een geautomatiseerd systeem dat vragen van bezoekers kan beantwoorden en hen zo verder kan helpen.

Het is met andere woorden een stukje software dat door patroonherkenning weet wat het moet doen en op die manier in staat is om met websitebezoekers te communiceren. Patroonherkenning? Ja, misschien ben je beter vertrouwd met de term Artificial Intelligence of AI. Het woord zegt het zelf: Dit is een intelligent systeem.

Waarom? Omdat het systeem continu bijleert door wat het doet. Dat is meteen de reden dat chatbots momenteel vooral op erg grote websites worden gebruikt. Zo leren ze namelijk veel sneller. Want het algoritme krijgt veel meer gegevens ter beschikking waardoor de bot sneller op een optimale manier de websitebezoekers gaat bedienen. Hoe meer de chatbot met mensen communiceert, hoe slimmer de chatbot wordt.

 

Wat kan een chatbot betekenen voor jouw onderneming?

De voordelen van chatbots zijn enorm. We hadden het eerder al over meer engagement creëren en de uitdagingen van het continu online zijn. Dan weet je meteen wat zo’n chatbot voor je bedrijf betekent.

Je hebt 24/7 direct engagement! Dat kan tellen. Zeker als je dat slim combineert met Live Chat, want eerlijk, zo’n chatbot is fantastisch. Op dit moment is de techniek nog niet toereikend genoeg om een chatbot super kwalitatieve gesprekken te laten voeren. Sarcasme herkennen bijvoorbeeld, is nog lastig. Daardoor kunnen gesprekken raar gaan lopen.

In een commerciële omgeving is de chatbot nog niet zover dat de adviserende rol van de mens kan worden vervangen. Ervaren Live Chat operators zijn vooral in de niet-standaardprocedures in staat goed en adequaat de vragen van bezoekers te beantwoorden. Daarom kunnen we nog niet zonder Live Chat operators.

 

Wat kan je van chatbots verwachten?   

In de huidige setting zijn chatbots vooral servicegericht en worden vooral ingezet in sterk gestandaardiseerde workflows. De chatbots zijn efficiënt om in te zetten in een online omgeving waarbij het niet zozeer draait om leadgeneratie of het achterhalen van de behoefte van een bezoeker.

Neem bijvoorbeeld de chatbot van luchtvaartmaatschappij KLM. Die vertelt je feilloos de stand van zaken bij een vertraagde vlucht of andere wijzigingen aan je vluchtschema.

Zo hoef je zelf niet op zoek naar wat je te doen staat en heb je het gevoel dat je professioneel begeleid wordt na de reservering van je vlucht.

 

Chatbots combineren met Live Chat

Bij Bconnect geloven we sterk in het potentieel van chatbots. Daarom volgen we de ontwikkelingen van chatbots op de voet.

Als je het ons vraagt, zit er écht muziek in de combinatie van chatbots en ervaren chat operators. Het is de volgende stap op weg naar een perfect klantenrespons- en –helpsysteem.

Bots bieden namelijk het potentieel om te automatiseren waar dat mogelijk is, zonder het menselijk aspect dat nog altijd essentieel is bij leadgeneratie en advies uit het oog te verliezen. De combinatie van mens en chatbots kan een versnellend effect hebben. Ook voor kleinere bedrijven en organisaties kan dat buitengewoon rendabel zijn.

 

Wat moet je als ondernemer doen?

Chatbots of Artificial Intelligence integreren in je bedrijfsprocessen is een noodzakelijke stap voor veel ondernemers in de zeer nabije toekomst.

Zaak is om dat op het juiste moment én op de juiste manier te doen.

Ja, we geloven in chatbots. En het snelle tempo waarmee chatbots evolueren is een indicator dat de technologie binnenkort écht klaar zal zijn om een aantal taken van je servicemedewerkers over te nemen, zelfs als je niet de mastodont bent die KLM heet.

Bconnect zal chatbots toegankelijk maken voor elke ondernemer die daar baat bij heeft. Bij voorkeur – en voor een optimaal resultaat – in combinatie met chat operators die het over kunnen nemen wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld als het te complex wordt voor de chatbot.

Want uiteindelijk hebben we maar één doel: Bconnect wil jouw bezoekers helpen met het zoeken, vinden, kiezen en beslissen op het moment dat zij hulp nodig hebben. Zodat jij als ondernemer maximaal resultaat behaalt met je website.

Dat doen we door kennis van zaken, de juiste technologieën en software te gebruiken.

Laat hieronder weten wat je met chatbots doet

Werk je al met chatbots? Heb je er een mening over? Laat het hieronder in het commentaar weten.

Comment Section

0 reacties op “Chatbots en Live Chat: Hoe zit dat?

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.