Page content

article content

Hoe je je conversieratio met 45% verhoogt

Je conversieratio verhogen met 45%… kan dat überhaupt?

Ja. Maar soms moet je het van een ander horen. Uiteraard gaan wij van Bconnect Live Chat zeggen dat Live Chat goed is voor je conversieratio. Want dat is onze business.

Maar we zeggen dat niet omdat het onze business is, het klopt ook echt. En ja, soms is het beter om dat van een ander te horen, niet van ons. Zeker als die ander zo ongeveer dé marketinggoeroe der marketinggoeroes is: Neil Patel. In dit artikel lees je wat hij over Live Chat te vertellen heeft, mét cijfers én handige tips.

De kracht van directe interactie met Live Chat

Voor wie Neil Patel niet kent, er valt veel over de man te zeggen. De essentie is dat hij zowat dé referentie is als je het hebt over traffic en leadgeneratie via je website. Hij is resultaatgericht én een man die houdt van cijfers en statistieken. Geen wollige praatjes, maar een gedetailleerde analyse en onderzoek gebaseerd op feiten.

Beroepshalve komt de man op veel verschillende websites terecht die hij analyseert en waar mogelijk verbetert. Zo komt hij dus af en toe ook in contact met Live Chat. En hij is fan. Want hij is overtuigd van het potentieel van Live Chat als instant interactiemogelijkheid met je websitebezoekers. Live Chat helpt je om onmiddellijk een persoonlijke relatie met je websitebezoekers op te bouwen. Neil noemt het zelfs een “game changer”, tenminste… als je het correct gebruikt.

Waarom wérkt Live Chat?

Wil je je conversieratio nog verbeteren met Live Chat, dan is het goed om weten waarom Live Chat werkt. Dat maakt het toepassen en afstellen van de tool in een later stadium net zo makkelijk.

  • Om te beginnen is Live Chat gewoon super gebruiksvriendelijk. Je weet, convenience is dezer dagen een belangrijke (misschien zelfs de belangrijkste) factor geworden voor consumenten. Live Chat speelt daar handig op in. Websitebezoekers krijgen zo goed als instant een antwoord op hun vragen. En, wat velen ook een erg belangrijk argumenten vinden: met Live Chat kan je multi-tasken. Jawel, je websitebezoekers stellen het op prijs dat ze niet per se hoeven te stoppen met waar ze mee bezig waren om jou een vraag te stellen.
  • Live Chat helpt je websitebezoekers om te beslissen. Websitebezoekers die Live Chat gebruiken staan vaak op het punt om een aankoop te verrichten. Als je op dat belangrijke moment met je bijna-klanten kan communiceren, maak je het verschil. Ruwweg 44% van de onlineklanten geeft aan dat ze het feit dat hun vragen beantwoord worden door een echte persoon een van de belangrijkste zaken is op een website.
  • Live Chat maakt blije klanten. Live Chat laat andere manieren van communicatie ver achter zich als het gaat over klanttevredenheid. 73% van de mensen die Live Chat gebruiken geeft aan tevreden te zijn. Ter vergelijking: de telefoon maakt slechts 44% van de gebruikers blij.

Conclusie: met Live Chat op je website beschik je over een gebruiksvriendelijke tool waarover je klanten erg tevreden zijn die hen help bij het nemen van een aankoopbeslissing.

Je chatbox als geheime wapen

De chatbox is veel meer dan dat kadertje met een veld waarin je je vraag kan typen. Op het eerste gezicht denk je misschien dat je daar weinig aandacht aan moet besteden, maar dat klopt niet. De chatbox is een middel op zich om je conversieratio te verhogen. Je kan er namelijk ook écht iets mee doen:

  • De styling en de copy die je gebruikt zijn verkooptools op zich. De chatbox is jouw manier van communiceren met je websitebezoekers nog voor er goed en wel een chat gestart is.
  • Je eerste boodschap is de tekst die de chatbox zelf bevat. En daar moet je gebruik van maken door ook daar de juiste, converterende ad copy voor te voorzien.

Wat dat laatste punt betreft: een mogelijke tekst die je websitebezoekers bovenaan je chatbox te zien krijgen kan zijn: “Heeft u vragen? We helpen u graag.” Je kunt ook schrijven: “Heeft u vragen? Zoekt u een koopje?”. Dan geef je nog altijd aan dat je klaar staat om je bezoeker verder te helpen, maar… je zegt in een beweging ook dat die websitebezoeker bij jou terecht kan voor koopjes.

 

Een getraind chat team dat een vooropgesteld protocol volgt

Een chatbox die je conversieratio een handje toesteekt is goed, maar volstaat niet om die ratio met 45% te laten stijgen. De combinatie van een goed lopende website, met een aantrekkelijke chatbox die je websitebezoekers doorsluist naar getrainde chatoperatoren die op een organische en flexibele manier weten om te gaan met een chatprotocol, dát is wanneer Live Chat de conversieratio van je website met 45% laat stijgen.

Dat vraagt om de nodige inspanningen en voorbereidingen en het liefst een samenwerking met professionals. En ja, dat lijkt misschien heel wat, maar weet dat Live Chat je support kosten kan halveren en je conversieratio net niet verdubbelt. Live Chat werkt als je het goed toepast.

Dat betekent dat je kiest voor een goed systeem, getrainde en dedicated medewerkers die geen kopieer- en plakwerk verrichten maar échte antwoorden op maat van je klanten en bezoekers die zorgen voor waardevolle interacties, letterlijk én figuurlijk.

 

Bron: How to Boost Your Conversion Rate by 45% with Live Chat

Comment Section

0 reacties op “Hoe je je conversieratio met 45% verhoogt

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.