Hoe je nieuwe content maakt met de vragen van bezoekers
arrow_drop_up arrow_drop_down
3 november 2017 

Hoe je nieuwe content maakt met de vragen van bezoekers

Hoe je Live Chat kan gebruiken als instrument voor je Inbound Marketing)

Het is onvermijdelijk: als je Live Chat op je website implementeert, krijgen de chat operatoren veel vragen te verwerken. En neen, vragen van websitebezoekers beantwoorden is geen tijdverlies. Het is engagement en dat is veel waard.

Met online engagement heb je iets waardevols aan je website toegevoegd. Iets wat bijdraagt aan een positieve user experience en dus tot terugkerende bezoekers en klanten. In dit artikel leggen we je uit hoe je ook na de chatsessie de inhoud van die vragen kunt verzilveren.

Nieuwe content? Aan de slag met data

Elke chatsessie levert data op. Analyseer die. Herken je patronen? Zijn er zaken of opmerkingen die blijven terugkomen? Doe daar dan iets mee! Het is niet voldoende om die ene bezoeker of klant te helpen.

Je kunt de ROI van je Live Chat én je website aanzienlijk verbeteren én de beleving van je websitebezoekers optimaliseren door de zaken die je telkens opnieuw ziet terugkomen aan te pakken. Hoe? Dat kan op verschillende manieren.

Optimaliseer je website

Een eerste mogelijkheid is dat je bezoekers tegen zaken aan lopen op je website. Ze vinden bepaalde info niet terug of lopen vast op een specifieke pagina. Het is een fluitje van een cent om dat bij te sturen. En je wint op elk vlak: je ontlast er je Live Chat operatoren mee en je zorgt voor een vlottere navigatie voor de bezoekers van je website.

Maak een FAQ-sectie waar Wikipedia een puntje kan aan zuigen

Veel vragen kunnen eenvoudigweg beantwoord worden in een goed gedocumenteerd FAQ-onderdeel van je website. Ook hier doe je zowel je bezoekers als je chat operatoren een plezier mee. Je bezoeker vindt onmiddellijk het antwoord waar hij naar op zoek is. Dat past in zijn verwachting om snel geholpen te worden en dus ook in een positieve user experience. En dat is dan weer goed voor het vertrouwen van die bezoeker in je onderneming.

Blog, blogger, bloggen

Een blog over Live Chat vragen? Euhm…, indirect wel… Via Live Chat leer je wat er leeft bij je websitebezoekers en onlineklanten. Je komt erachter naar welke specifieke informatie ze op zoek zijn en hoe je hen het beste kan helpen.

Giet deze info in een goede blog. Je profileert je als expert én het helpt om beter gevonden te worden via de zoekmachines. Bovendien zorgt het er mogelijk ook voor dat je op social media meer in de kijker gaat lopen via de shares van je artikel. Je website krijgt meer body, jij (en je onderneming) verwerft online credibility als opinion maker.

Haal je bezoekers naar je website (als vanzelf)

Dat is waar het bij Inbound Marketing allemaal om draait. De tijden dat het volstaat te staan roepen en schreeuwen dat jij de beste of de goedkoopste bent zijn definitief voorbij. Sterker nog, zoiets werkt averechts.

Klanten en onlinebezoekers hebben het helemaal gehad met dat soort marketing en reclame. Vandaag is je klant op zoek naar relevante content. Informatie die hem verder helpt in zijn zoektocht naar het juiste product of de gepaste dienst. En die content, die wordt vooral online gezocht. Dat is waar Inbound Marketing in grote lijnen om draait: je biedt je onlinebezoeker de content waar hij naar op zoek is en haalt die bezoeker op die manier als het ware als vanzelf naar jouw website toe. De eerste goede stap van een mooie buyer’s journey.

Relevante content posten vanuit Live Chat

Uit de ‘input’ die je krijgt via Live Chat haal je heel wat content. Je hoeft je zelfs niet eens af te vragen of die onderwerpen relevant zijn voor je bezoekers of klanten. Die geven je via de Live Chat zelf het antwoord! Zo help je je website bezoekers gericht, met de juiste content op maat. Dankzij Live Chat op je website blijf je een vinger aan de pols houden voor wat er leeft bij jouw doelgroep. En als je slim bent, speel je daar op in.

Prettige bijwerkingen

Graag een kleine waarschuwing voor je Live Chat gaat implementeren. Over prettige bijwerkingen. Veel ondernemers vragen zich bij de opstart van Live Chat af wat ze ‘met al die vragen van bezoekers moeten?’.

Ons antwoord? Koesteren! Het is een gratis bonus bij de implementatie van Live Chat. Een positieve bijwerking. Een schat aan waardevolle informatie waarmee je je website en verkoopsfunnels kunt bijsturen en optimaliseren. Live Chat is een erg directe manier van communiceren met je klant. Daarom biedt het je een unieke inkijk in de leef- en denkwereld van je klanten en onlinebezoekers.

De informatie die uit Live Chat voortkomt is daarom dé basis bij uitstek om via elk van je kanalen de taal van je doelgroep te spreken. Zo spreek je hen écht aan, in alle betekenissen van het woord.

Voel jij je aangesproken door dit artikel en voel je wel iets voor Live Chat op jouw website? Neem contact met ons op.

 

Of neem de proef op de som en begin meteen een chatsessie.

Over de schrijver
Mail: rutger@bconnectlivechat.nl Telefoon: +31 (0)20 224 6993
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies!