Page content

article content

Hoe virtualbots een rol krijgen in de nabije toekomst

We hebben het hier al gehad over chatbots. Dat raakt uiteraard aan onze core business met Live Chat. Maar steeds vaker hoor je ook de term virtualbots. Hoe zit het daarmee? En wat is eigenlijk het verschil tussen een virtualbot en een chatbot? Tijd voor een kijkje in de (nabije) toekomst!

Over online chat en je conversieratio verhogen

Op veel websites is Live Chat inmiddels de standaard geworden. Website bezoekers verwachten dat ze instant geholpen worden op je website en dat ze meteen extra informatie krijgen die hen helpt om hun aankoop af te ronden.

Live Chat is intussen dé manier geworden om je klanten en websitebezoekers tevreden te houden en je website op een kostenefficiënte manier te laten converteren.

Lees er zeker nog dit artikel op na waarin we uitleggen hoe je met live chat je conversieratio met 45% verhoogt terwijl je je support kosten halveert.

Ja, dat heb je goed gelezen! En dat is nog maar het begin. Bconnect heeft een neus voor technieken die je nog meer en nog kostenefficiënter laten converteren. Daarom volgen we alle technieken op de voet en blijven we je informeren over zaken zoals chatbots en nu dus ook virtualbots.

Waar gaan we naartoe? Chatbots versus virtualbots.

Wat vandaag de standaard is, is morgen geëvolueerd naar een verbeterde techniek.

Daarom is zelf live chat implementeren niet eenvoudig. Voor je het weet loop je achter de technologische vooruitgang aan en zijn je inspanningen voor niets geweest. Heb je net je hele live chat setup onder de knie moet je stilaan alweer de omschakeling maken naar chatbots, of sterker nog virtualbots.

Wat is nu het verschil tussen die twee? Een chatbot zou voor je websitebezoeker in principe dezelfde ervaring moeten bieden als live chat…

Het verschil zit hem aan de achterzijde. Bij live chat zit daar een mens, bij een chatbot een stukje software. In de praktijk vullen beide elkaar vaak aan. De chatbot begint en in een later fase neemt live chat het over. Visueel is er voor je bezoeker geen verschil, die krijgt een chatvenster te zien.

Anders is het wanneer er een virtualbot aan te pas komt. Dan communiceert je websitebezoeker direct met een digitale sales persoon. Die ziet er niet alleen als een mens uit (weg met het chatvenster), maar is ook in staat om op basis van algoritmes emoties te detecteren en daar op een gepaste manier op te reageren.

Een virtualbot zou je kunnen zeggen, is een soort digitale mens.

Wat is het nut van een virtualbot?

We beginnen steeds vaker te communiceren met machines. Je kan je gaan afvragen of het niet nuttiger, of interessanter of gewoon prettiger wordt als die machines er meer zouden uitzien zoals wijzelf.

Het antwoord daarop is ronduit: Ja! Waarom? Omdat virtualbots de manier waarop je als mens reageert veranderen. Je communiceert op een andere manier met een machine die er als een mens uitziet.

Virtualbots zijn in staat om een niveau van gepersonaliseerde service die voorlopig alleen is weggelegd voor de happy few toegankelijk maken voor iedereen. Deze techniek maakt het namelijk mogelijk om te beschikken over je persoonlijke leerkracht, assistent, of coach.

En, belangrijk voor jou als ondernemer: je creëert een erg persoonlijke brand experience. Je klanten krijgen te maken met een menselijke machine die zich hun hele klantengeschiedenis herinnert.

En dat heeft bijzondere gevolgen. Denk je maar eens in: je wordt verwelkomd bij naam. Er wordt geïnformeerd naar dat probleem wat je graag opgelost wilde zien. En of dat gelukt is…

Dit is een totaal ander niveau van customer experience. En wat nu nog halve science fiction lijkt, is eigenlijk al realiteit. De techniek bestaat en wordt zelfs al toegepast. Vooreerst op kleine schaal, zoals ook het geval was met live chat, maar je kunt ervan uitgaan dat virtualbots straks wereldwijd worden ingezet en algemeen worden gebruikt.

Verdwijnt de echte mens?

De vraag is uiteraard of de menselijke input dan helemaal verdwijnt. Het antwoord: uiteraard niet.

De artificiële intelligentie maakt grote sprongen voorwaarts, maar de aansturing gebeurt nog steeds door mensen. Zo zullen het ook echte mensen zijn die het bij complexere situaties van de virtualbots zullen overnemen, net zoals dat nu ook het geval is bij chatbots.

Wil je graag kennismaken met een virtualbot? Kijk dan even naar onderstaande video en voel je welkom in de toekomst.

Comment Section

0 reacties op “Hoe virtualbots een rol krijgen in de nabije toekomst

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.