Menu

Online leads genereren

12 april, 2021 in Leadgeneratie | 10 min. lees tijd
Online leads genereren

Online leads genereren 

Om Online leads te genereren zijn er meerdere mogelijkheden. Veel bedrijven willen via de website de conversie verhogen om zo zoveel mogelijk online leads te genereren. De vraag die voor veel bedrijven belangrijk is: op wat voor manieren is het nog meer mogelijk om online leads te genereren? 

E-mail 

Een onderzoek uit 2014 vond dat 78% van de respondenten e-mail benoemden als meest gebruikte kanaal voor leadgeneratie. Online leads genereren via E-mail wordt in 2017 nog steeds veel gebruikt door veel bedrijven. Dit komt omdat blijkt dat nog steeds veel van de ingeschreven bezoekers klikt op een URL in de mail. 

Testimonials/Klantreferenties 

De beste leads komen wanneer een bestaande klant naar jouw bedrijf of website refereert. De kwaliteit van deze leads is vaak hoog en er komen ook het meeste conversies uit dit soort leads. Dit komt mede door de aanbeveling van de bestaande klant. Alleen zijn dit soort aanbevelingen vaak offline. Testimonials op jouw website plaatsen van bestaande klanten die vertellen over jouw product, dienst of service kunnen wel online klanten over halen. 

SEO 

Zoekmachineoptimalisatie is een term uit de online marketing waar alle activiteiten gericht zijn om het ‘scoren’ in Google (of andere zoekmachines) zoekresultaten. Dat houdt in dat jij, of een SEO specialist, de website zo inricht dat Google de website als hoge kwaliteit gaat zien, zodat vele bezoekers jouw website via Google gaan vinden. Tegenwoordig komen via deze bron ongekende hoeveelheden bezoekers op jouw website die voor een groot deel potentiële klanten zijn. Zij vinden jouw website namelijk op specifieke zoekwoorden en hebben al interesse in jouw product of dienst. Om SEO goed te laten werken is het belangrijk dat je de landingspagina’s en content goed SEO vriendelijk maakt. Maar naast het hoog scoren in Google is het ook handig om jouw bedrijfsgegevens te vermelden op je website en in Google. Deze contactinformatie kan weer voor extra online leads zorgen. 

Landingspagina’s 

Landingspagina’s of salespages zijn pagina’s waarop een bezoeker je website binnenkomt via advertenties, zoekmachines, hyperlinks of andere bronnen. Deze pagina’s zijn ontzettend belangrijk, simpelweg omdat het bepaalt of een bezoeker een relevante pagina voor zich krijgt of een irrelevante pagina. Op de landingspagina’s is het zaak dat de bezoeker ook informatie krijgt waar hij naar zoekt. Als dit namelijk niet het geval is, is de kans groot dat de bezoeker gelijk weer vertrekt van jouw website. Op de landingspagina is het de zaak om te zorgen dat bezoekers hun gegevens gaan achterlaten. Dit doen bezoekers alleen als ze geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Om bezoekers te interesseren is de content op de website of landingspagina’s van groot belang. 

Content 

Meer goede online leads genereren? Goede content op jouw website zorgt voor meer online leads. Als je denkt dat je nu je content moet ontwikkelen die jouw product of dienst verkoopt heb je het fout. Integendeel zelfs! De content die geschreven of ontwikkeld wordt moet juist voldoen aan het volledig vrijblijvende aspect. Het geven van informatie en het inspireren van bezoekers. Verkoop vloeit daar later wel (in)direct uit voort door het bouwen van vertrouwen en een reputatie. Bezoekers zullen eerst de marketing funnel doorlopen. Prospects in de sales funnel zal je pas proberen te overtuigen om jouw product te kopen.  

LinkedIn 

LinkedIn is een krachtig kanaal voor leadgeneratie en wordt vooral in de B2B sector gebruikt. Het heeft de hoogste bezoeker tot lead conversieratio. Dat komt doordat LinkedIn een hoog percentage heeft van vakmensen en uitermate geschikt is voor bedrijven. Deze vakmensen zijn allemaal georganiseerd in verschillende disciplines en branches en kunnen zeer nauwkeurig worden getarget. 

Chatbots 

Waar de chatbot vaak nog wordt ingezet voor het beantwoorden van simpele vragen is het ook mogelijk om de chatbot in te zetten om online leads te genereren. Er zijn hiervoor meerdere mogelijkheden. Een chatbot op basis van vooraf gedefinieerde buttons is een mogelijkheid om bezoekers door jouw sales funnel te leiden maar het is ook mogelijk om gebruik te maken van een geavanceerde chatbot op basis van machine learning met handsover naar een menselijke chat operator.  

WhatsApp 

WhatsApp Business ook wel WhatsApp voor bedrijven wordt anno 2020 steeds vaker ingezet voor online leadgeneratie. App direct met jouw websitebezoekers of stel een vooraf gedefineerde workflow of chatbot flow in om bezoekers door jouw sales funnel te leiden.  

Live chat 

Met veel traffic op een website maar teleurstellende conversieresultaten is het wellicht een oplossing om live chat te gebruiken. Live chat zorgt ervoor dat alle bezoekers op de website worden ondersteund wanneer dit nodig is. Met een proactieve chat box valt deze direct op en kan de bezoeker gebruik maken van de extra voordelen zoals gekwalificeerde leads en extra service. Met live chat kan de bezoeker direct contact opnemen met een medewerker of chat operator. Dit zorgt naast een betere service ook voor meer gekwalificeerde leads. Zo zorgt Managed Live chat voor 25% meer online leads. 

Wil je meer weten over Live chat?

Vraag een demo aan

Benieuwd wat Bconnect voor jou kan betekenen? Daar kom je maar op één manier achter, proberen! Vraag nu een gratis demo aan en ontdek de eindeloze mogelijkheden die Bconnect kan bieden voor jouw onderneming.