Menu

Hoe implementeer ik live chat?

30 oktober, 2020 in Live Chat Oplossingen | 2 min. lees tijd
Hoe implementeer ik live chat

Hoe implementeer ik live chat?

Live chat is in enkele minuten te implementeren op jouw website.  Het enige dat je hoeft te doen is het implementeren van een html script om de live chat werkend te krijgen. Bij de implementatie van de chat horen veel keuzes. Een aantal daarvan benoemen wij in dit artikel.

Zelf chatten met live chat?

Voorafgaand aan de implementatie maak je de keuze of je zelf wil gaan chatten. Als je zelf wil chatten kun je kiezen uit honderden aanbieders. Welke software het beste past bij jouw organisatie? Wij helpen je graag op weg!

Liever live chat uitbesteden?

Dat kan met Managed Live Chat! Bij Managed Live Chat duurt de implementatie uiteraard iets langer, omdat de chat operators getraind moeten worden. Het is daarnaast ook mogelijk om de live chat deels uit te besteden. Wij noemen dit Hybrid Live Chat. De chat komt eerst binnen bij jouw eigen medewerkers terecht. Wanneer jouw eigen medewerkers niet beschikbaar zijn (bijvoorbeeld buiten openingsuren) staan onze Bconnect operators klaar om de chats direct voor je op te pakken.

Configuratie van de chat

De instellingen van de live chat zijn ontzettend belangrijk voor de effectiviteit ervan. Er is geen enkele oplossing die voor iedere situatie geschikt is. Daarom is het van belang om duidelijk te zijn in de doelen van een live chat. Zo zou je bij een verkoopgerichte aanpak heel direct zijn in de bewoordingen en continu sturen op de inventarisatie, waarbij een chat button alleen op de pagina’s staan waar daadwerkelijk een product gekocht kan worden.

Chatbutton

Je kunt bepalen wanneer een bezoeker de chatbutton ziet. Kiezen is mogelijk tussen de plaats op de pagina, maar ook op welke pagina’s een chatbutton tevoorschijn komt. Daarnaast kun je instellen dat de chatknop alleen maar wordt getoond tussen bepaalde tijden, of aan bezoekers die via een actie komen. De chatbutton kun je uiteraard in je eigen bedrijfskleuren maken maar het is natuurlijk ook mogelijk om juist complementaire kleuren te gebruiken zodat de chatbutton extra opvalt.

Gerichte benadering

Het is mogelijk om te kiezen voor een gerichte benadering. Zo is afhankelijk van het type bezoeker hoe je hen welkom heet in de chat, of hoe je de bezoeker aanspreekt. Ga je tutoyeren of vousvoyeren? Een belangrijke keuze om te maken.

Stadium van aankoopproces

Om gerichter om te gaan met live chat, kan gekozen worden om in een later stadium van het aankoopproces in te stappen met een chat. Dat zou bijvoorbeeld betekenen dat je instelt dat de chat opent nadat de bezoeker een specifieke pagina heeft bezocht of dat de bezoeker bijvoorbeeld al een tijd op de website aan het scrollen is. Zo kunnen we dichter bij de conversie een daadwerkelijke conversie stimuleren.

Communicatiestijl

Kies je voor een formele of informele stijl van chatten? Deze keuze brengt veel consequenties met zich mee. Van belang is vooral dat de stijl consistent is, zowel binnen de chat als tussen de chat en de website. Dit baseer je op jouw doelgroep. Hoe communiceert jouw doelgroep met elkaar? Wanneer je dat weet is het makkelijker om een eigen stijl aan te houden.

Doelstelling

Wat is jouw doel(stelling) voor de live chat? Het is goed mogelijk dat je zoveel mogelijk klanten wil helpen op jouw website. Dat is gemakkelijk te meten en op bij te sturen. Toch focussen op conversies en leads? Geen probleem, dat kan natuurlijk ook. In dat geval is de stijl van de inventarisatie echter wel anders. We richten ons dan immers minder op het helpen van de bezoeker en meer op wat wij willen. Daarom is een gebalanceerde oplossing ook geschikter in veel gevallen. Maar afhankelijk van de doelstellingen, kun je ook keuzes maken om de live chat niet op alle pagina’s te tonen of kunt voorwaarden stellen aan een bezoeker.

Hoe implementeer ik live chat

Wil je meer weten over Live chat?

Vraag een demo aan

Benieuwd wat Bconnect voor jou kan betekenen? Daar kom je maar op één manier achter, proberen! Vraag nu een gratis demo aan en ontdek de eindeloze mogelijkheden die Bconnect kan bieden voor jouw onderneming.