Menu

Online Klantenservice

Een online klantenservice, dat heb ik toch helemaal niet nodig? Dat zeiden mensen ooit ook over de auto, de telefoon en social media. Hoe anders staat de wereld er vandaag voor? Een digitale klantenservice kan goud waard zijn voor iedere organisatie!

Wat is online klantenservice?

Online klantenservice of webcare is het beleid van een bedrijf om actief te reageren op uitlatingen over dat bedrijf. Als organisatie zal je vragen en klachten van de consument beantwoorden. Dit kan via sociale media, telefonisch of via de website. Het voornaamste doel van de digitale klantenservice is onder andere het beantwoorden van vragen, het bieden van ondersteuning bij de consumenten, het voorkomen van imagoschade en producten/diensten onder de aandacht brengen wanneer een consument aangeeft hiernaar op zoek te zijn. De klant verwacht hierbij snelle en kwalitatieve service waarbij kwaliteit van de dienstverlening op een hoog niveau is.

Wat is online klantenservice?

De invulling

De mogelijkheden om klantenservice in te vullen zijn eindeloos, maar ontwikkelen zich ook in een absurd tempo. Waar we enkele jaren geleden alle klantenservice nog per telefoon deden, is online klantenservice nu populairder dan ooit. Geen wonder, want je kunt op een telefoon slechts 1 gesprek tegelijk ontvangen, maar chat kun je eenvoudig meerdere gesprekken gelijktijdig voeren. Dat betekent dat er meer contactaanvragen behandeld kunnen worden, de doorlooptijd drastisch omlaag gaat en dat leidt uiteindelijk tot meer tevreden klanten. 

Online klantenservice: de invulling

De voordelen

Een goede online klantenservice is soms nog een ondergeschoven kindje, maar wellicht het meest belangrijke onderdeel binnen iedere organisatie.

Het meest eenvoudige, maar ook meest belangrijke voordeel van een goede klantenservice met live chat is simpelweg het laten zien dat je als organisatie bereid bent te luisteren. Je verstopt de klantenservice niet achter een lang keuzemenu of een mail waarbij men eerst een automatische reactie ontvangt. Met live chat maak jij de klantenservice laagdrempelig en bereikbaar. Als organisatie wil je immers graag helpen! Naast die laagdrempeligheid bied jij snelheid en dat is wat klanten willen. Snelheid omdat je meerdere gesprekken tegelijk en in relatief korte tijd kunt afvangen. Geloof ons, je zult het terugzien in de klanttevredenheid.

Kies voor online klantenservice!
De voordelen van een goede online klantenservice