Leads kopen en meteen je website en campagnes optimaliseren
arrow_drop_up arrow_drop_down
22 april 2017 
in Leads

Leads kopen en meteen je website en campagnes optimaliseren

Leads hoef je toch helemaal niet zelf te genereren? Ze zijn gewoon te koop. Makkelijk en snel denk je dan? Gewoon een pakketje van 100 leads kopen en klaar? Zo lijkt het wel. Maar in de praktijk blijkt dat er een groot verschil is in de kwaliteit van de aangeboden leads. De ene lead is de andere niet, zeg maar. En dat heeft erg veel te maken met de manier waarop die lead werd gegenereerd. Live chat kan ervoor zorgen dat leads verder worden gekwalificeerd. Met als bijeffect dat je website usability en online campagnes verder geoptimaliseerd kunnen worden.

Hoe dat in zijn werk gaat, daarover gaat dit artikel.

Waar kan je leads kopen?

Leads zijn een gewild product en zoals voor alle gewilde producten, is er een markt voor. Zo kan je als onderneming leads kopen via web-formulieren, offertegeneratoren, leadgeneratoren van externe websites, bases, maar ook via live chat. Om te bepalen of je kwalitatieve leads koopt, is het belangrijk te weten hoe en waar de leads die je koopt, werden gegenereerd. De meest kwalitatieve leads, die behaal je met live chat. Waarom?

Richt je enkel op de bezoekers met de hoogste potentie

Met uitzondering van live chat, worden leads die je koopt gegenereerd op een externe website of ander kanaal. Dat is een belangrijk verschil, want de bezoekers op je website zijn per definitie al geïnteresseerd in je product of dienst. Ze zijn op jouw website terecht gekomen via jouw campagnes en tonen NU interesse in jouw product of dienst omdat ze NU op je site zijn

Met live chat bereik je die bezoekers rechtstreeks en ben je in staat door directe interactie uit te zoeken wie die bezoekers zijn, wat ze willen en hoe jij hen het beste kan verder helpen. Je werkt gericht, via live chat, aan gekwalificeerde leads. Via het gesprek met bezoekers wordt duidelijk of iemand interesse heeft. Afhankelijk van de criteria die je hanteert wordt dan pas duidelijk of het voor jou interessant is en zo’n bezoeker de tag ‘gekwalificeerde lead’ kan krijgen.

Dat is iets anders dan wanneer je cold leads  koopt bij externe databases of offertegeneratoren.

De beste leads zijn hot leads

Live chat levert je hot leads op. Niet alleen omdat live chat op je eigen website wordt geïntegreerd., maar vooral ook omdat je alleen werkt met bezoekers die écht geïnteresseerd zijn. Ze tonen nu interesse in je diensten of producten.

Als je de live chat module optimaal wilt laten renderen, dan zal je ervoor moeten zorgen dat je bereikbaar bent voor al je website-bezoekers. Dat vergt ruime ‘openingstijden’, zodat je bezoekers ook kunt bedienen wanneer de meeste winkels en bedrijven gesloten zijn. Verder is het zaak om snel te reageren. Het is voor de ongeduldige webbezoeker zeer irritant (en voor de verkopen uiteindelijk bijster slecht) als er lang gewacht moet worden op antwoord.

Het verstandigste is hier om de bezetting uit te besteden en bijvoorbeeld te kiezen voor Managed Live Chat met een pay per lead systeem.

Pay per lead

In vergelijk met alle andere lead generatoren, kan je bij live chat ook kiezen voor ‘pay per lead’. Je betaalt uitsluitend per lead die wordt gegenereerd. Je houdt je budget onder controle en investeert – in het geval van live chat – in waardevolle hot leads. Maar er is meer…

Drie vliegen in één klap: hot leads + website en campagne optimalisatie

Met live chat genereer je meer gekwalificeerde leads. Bovendien bied je je online bezoekers – en potentiële klanten – een uitstekende, directe service. Maar live chat heeft nog veel meer voordelen. Zo krijg je een duidelijk inzicht in de usability van je website, kan je live chat gebruiken om je bestaande online marketingcampagnes te optimaliseren én zorg het voor een verrijking van je data-analyse.

Live chat software volgt je online bezoekers real time

Met live chat volg je je websitebezoekers real time, ook softwarematig. Je komt te weten wat je bezoekers op je website doen, welke klikpaden ze volgen en welke vragen ze stellen op welke pagina’s. Deze data helpen je onder meer knelpunten in je website te detecteren. Door je website op basis daarvan aan te passen, werk je de bottlenecks – die de automatische stroom naar conversie van je website hinderen – weg. Dat resulteert in een betere bruikbaarheid van je website én een hogere totale conversie.

Je onlinecampagnes haarfijn geanalyseerd

Meten is weten en gissen is missen. Het wordt vaak gezegd, maar over het meten van marketingcampagnes wordt algemeen aangenomen dat zoiets niet belangrijk is. Bconnect voorziet daarom de mogelijkheid om je live chat software te koppelen aan je bestaande onlinecampagnes. De toepassing werkt voor alle pay-per-clickcampagnes en is daarom geschikt voor koppeling met zowel emailmarketingsoftware, AdWords, bannering of sociale mediacampagnes.

De koppeling van je onlinecampagne aan live chat levert extra data op voor de analyse van die campagnes. Je weet namelijk meteen wat de uiteindelijke conversie is naar gesprekken en zelfs wat de uitkomst van die gesprekken was. Zo krijg je onder meer inzicht in de volumes en – misschien nog belangrijker – een antwoord op de vraag hoeveel leads er waren én hoeveel deals daaruit gevolgd zijn.

Door de data-analyse vanuit live chat perspectief aanvullend op je andere analyses te gebruiken, kan je als marketeer actie ondernemen en je campagnes verder optimaliseren.

De enige leadgenerator met zo veel voordelen

De data die live chat levert, kan ook nog worden gecombineerd met Google Analytics of zelfs worden geïntegreerd in de bestaande business intelligence tools van je onderneming voor een nóg betere automatisatie van je data-analyses.

Dankzij de directe interactie met je websitebezoeker slaagt live chat erin om – naast het genereren van gekwalificeerde leads – ook je website, je campagnes én je data-analyse te optimaliseren. En dat is een UNIEK voordeel dat geen enkele andere leadgeneratortool je kan bieden.

Is de live chat data ook bij jouw onderneming geïntegreerd in je business intelligence? Of heb je ervaring met de voordelen van pay per lead? Laat het ons weten! We horen graag hoe gebruikers live chat op hun website ervaren.

 

Over de schrijver
Mail: rutger@bconnectlivechat.nl Telefoon: +31 (0)20 224 6993
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies!