Page content

Dataverzameling met live chat business intelligence

De eerste fase van business intelligence is dataverzameling. Dataverzameling met business intelligence kan op heel veel verschillende manieren. De chats die worden gevoerd met live chat software worden gecheckt door de medewerkers en worden beoordeeld op basis van kwaliteit en wat er mogelijk verbeterd kan worden. In die beoordeling wordt ook achterhaald wat de bezoeker aan kwalitatieve informatie geeft. Zo kan de live chat en de website geoptimaliseerd worden voor uw doelgroep.

Dataverzameling met business intelligence

Google Analytics Business Intelligence

Naast de chatlogs, speelt Google Analytics ook een grote rol in het verzamelen van data, vooral kwantitatieve data. In Google Analytics worden tal van gegevens over bezoekers bijgehouden. Zo zie je hoeveel pagina’s iedere bezoeker gemiddeld per sessie bezoekt, hoe hoog het verkeer op jouw website is, welke pagina’s het meest populair zijn en vooral ook wanneer pieken en dalen in jouw verkeer zijn. Al deze informatie kan acties met zich meebrengen. Of dat nu veranderingen zijn in je website, in de live chat of zelfs in online promoties. Bovendien kan je het effect van jouw online promoties ook volgen in Google Analytics en achterhalen wat dit voor invloed heeft op de activiteit in je website en in de live chat.

Andere onderzoeksplatformen

Andere platformen om data te verzamelen zijn er in overvloed: dit gaat van opnames van het gedrag van bezoekers op jouw website, waar je daadwerkelijk het scherm van de bezoeker te zijn krijgt, tot heatmaps en korte online enquêtes. Een veel gebruikte tool hiervoor is Hotjar maar er zijn nog talloze andere tools hiervoor geschikt. Genoeg mogelijkheden, maar voor ieder bedrijf zal het advies anders zijn afhankelijk van jouw wensen.

Na dataverzameling met business intelligence gaan we naar het vergelijken van gegevens.