Page content

Waar kan ik live chat business intelligence voor gebruiken?

Het gebruik van live chat business intelligence is dé manier om erachter te komen hoe jouw bezoekers zich voortbewegen op jouw website en wat hun behoeften zijn, zodat je jouw website kunt optimaliseren voor jouw geschikte doelgroep. Zo kan je bijvoorbeeld erachter komen:

business intelligence gebruik

Wat de bezoeker mist op jouw website

Door de zoekbalk te gebruiken, indien je deze heeft, probeert een bezoeker informatie te vinden op de website die hij of zij niet direct vinden kon. De bezoeker zoekt blijkbaar een product dat je niet duidelijk in je assortiment hebt staan. In sommige gevallen zal een bezoeker zelfs iets zoeken wat je niet te koop aanbiedt. In dat geval zal de bezoeker de website verlaten. Zonde, want je had hier een extra klant kunnen hebben.

De bezoeker zou met de online messaging kanalen op de website zijn interesse in het missende product of dienst kenbaar kunnen maken. De chat operator kan dan tijdens de chat de bezoeker direct verder helpen en beoordelen of jouw organisatie de bezoeker verder kan helpen.

Waar de bezoeker vastloopt op de website

In de live chat software ziet je dat een bezoeker al een geruime tijd aan het zoeken is op de website of regelmatig wordt dezelfde vraag gesteld door bezoekers in de live chat. Dat is een teken dat er informatie op jouw website mist of onduidelijk omschreven staat. Veel bezoekers verlaten jouw website bij onduidelijkheden. Immers, andere websites zijn wellicht wel duidelijk en die extra moeite die ze in jouw website willen steken hoeft er niet per se te zijn.

Hoe de bezoeker de live chat ervaart

Het gedrag van een bezoeker in de live chat zegt veel over het potentieel van de bezoeker, maar ook hoe de bezoeker de live chat ervaart. Regelmatig horen wij complimenten over de live chat en dat bezoekers het zo fijn vinden om direct verder geholpen te worden. Maar niet al het commentaar is positief. Dat kan vele redenen hebben. Door het gebruik van live chat business intelligence kunnen deze redenen opgepakt worden en worden doorgevoerd in de live chat. Op deze manier gaan chat operators dagelijks te werk en dat is dan ook de reden waarom ervaren chat operators weten wat wel en wat niet werkt, met continue verbetering en optimalisatie.

De inhoud van de chats is uiteraard terug te lezen en zo kan je onderzoeken waar er verbeterpunten zitten tijdens een chat. Zo weet je direct waar bezoekers minder positief op reageren en waar je jouw chat operators op kan trainen voor verbetering van de chat kwaliteit.

Welke pagina’s verbeterd moeten worden

Verlaten veel bezoekers jouw website vanaf een specifieke pagina? Pas op, wellicht is deze pagina te onduidelijk of staat er informatie die niet relevant is voor jouw bezoeker. Wanneer bezoekers jouw website verlaten voor een interactie te hebben gedaan met jouw website, dan verhoogt dit de zogenaamde ‘bounce rate‘. Pagina’s met een hoge bounce rate moeten worden aangepast, omdat je natuurlijk niet wilt dat jouw website verlaten wordt. Daarnaast is een hoge bounce rate ook nog eens heel slecht voor je Google ranking en bent je minder vindbaar voor potentiële bezoekers in de zoekmachines!

Kortom, business intelligence is onmisbaar!

Dure business intelligence tools en software zijn niet nodig om je website te analyseren. Live chat business intelligence geeft je alle informatie die je nodig hebt, zonder dat je grote onderzoeken moet opzetten om over dezelfde informatie te beschikken.