Page content

Chat Operator

Een chat operator is een persoon die binnenkomende vragen van website bezoekers via een live chat functie op de website beantwoordt. Chat operator is een functie die de live chat op websites beheert. Kort gezegd is het de persoon die bezoekers op uw website verwelkomt en assisteert om deze bezoekers vervolgens tot lead, afspraak en uiteindelijk klant te maken. Zie het als verkoper in een winkel en medewerker van de klantenservice in één.

Eerste aanspreekpunt

Een chat operator zal het eerste aanspreekpunt zijn voor bezoekers die uw website bezoeken om informatie te verkrijgen. De operator zal de bezoeker verwelkomen wanneer deze al een specifieke tijd online is en wanneer blijkt dat de bezoeker vast zit op uw website. Dat betekent dat de eerste indruk ook gemaakt gaat worden door de chat operator. Reden genoeg dat een chat operator enkele vaardigheden nodig heeft om voor u dé perfecte chat neer te zetten. Een positieve eerste indruk verhoogt de kans aanzienlijk dat een bezoeker uw klant wordt!

Vereiste vaardigheden chat operator

Om een zo positief mogelijk beeld achter te laten bij een bezoeker, maar ook om effectiviteit voor uw organisatie te garanderen, zijn er een aantal vaardigheden die een chat operator absoluut moet beheersen.

Professionaliteit, klantvriendelijkheid, communicatieve vaardigheden en commercieel inzicht zijn een echte must-have voor een chat operator. Zo kunnen zij een geweldige chat neerzetten, met een sterke opbouw en een overtuigende aard. De bezoeker is op deze manier tevreden, uw organisatie is dat ook. De kernwaarden van een bedrijf dienen op die manier ook via de chat op de bezoeker toegepast te worden.

 

Deze vaardigheden zijn gekoppeld aan een aantal competenties:

Snel en accuraat typen

Chat operators moeten in staat zijn om zeer snel te kunnen typen. Er zijn immers momenten dat een chat operator aan meerdere chats tegelijk werkt, waardoor hij of zij in staat moet zijn om snel en foutloos de antwoorden op de vragen te formuleren. Wij gebruiken zelf een richtlijn van minimaal 250 aanslagen per minuut, waarvan meer de 95% correct dient te zijn.

Multi-tasking

Een chat operator dient in staat te zijn om meerdere taken tegelijk uit te voeren. In sommige drukke momenten zal hij of zij meerdere chats hebben met bezoekers, waar bij de ene geïnventariseerd wordt wat de behoeften zijn, terwijl bij de andere formulieren ingevuld worden en weer bij een andere opzoekwerk nodig is. Dat is een chaotische situatie die een chat operator meester moet zijn.

Minimaal HBO-opleidingsniveau

Met commerciële ervaring en minimaal een HBO-opleidingsniveau kan een chat operator sneller schakelen en verbanden leggen in een chat. Dit zorgt voor een snelle interpretatie en daardoor een chat die vlekkeloos verloopt. Zo krijgt u altijd de beste chats doorgestuurd.

Besparing op uw klantenservice

Met het uitbesteden van live chat en het inzetten van onze chat operators, betaalt u alleen maar voor chats die goed verlopen zijn en waar een service, lead of afspraak uitgekomen zijn. U heeft daardoor niet zelf een persoon (of meerdere) nodig om de chat dagenlang in de gaten te houden. U bespaart kosten op deze manier en krijgt daarvoor ook nog eens chats terug die effectiever en professioneler gevoerd zijn.

Comment Section

0 reacties op “Chat Operator

Plaats een reactie


*