Page content

Wat doet een chat operator?

Een chat operator is het eerste aanspreekpunt op uw website. Hij of zij zorgt ervoor dat bezoekers verder geholpen worden op de website, wanneer dit nodig is. Daarnaast is een belangrijke taak om bezoeker tot klant te maken door deze verder te helpen, de behoeften te achterhalen en deze in contact te brengen met uw verkoopafdeling.

U zult denken: dat doet mijn site toch ook wel zonder chat operator? Voor een enkele bezoeker klopt dat inderdaad, maar toch gaat 97% van de bezoeker weer weg van uw website zonder dat u zijn of haar gegevens heeft kunnen noteren. Een chat operator zorgt ervoor dat van meer bezoekers de gegevens wél genoteerd worden en de bezoeker over kunt halen om bij u de dienst of het product af te nemen.

Tijd om eens te kijken naar wat een chat operator precies doet. Een operator heeft momenten dat bezoekers een chat beginnen en momenten dat er geen chats met bezoekers zijn.

Bezoekers beginnen een chat

Wanneer een bezoeker een chat begint, ondersteunt de chat operator de bezoeker waar nodig. De operator verwelkomt de bezoeker en vraagt waarbij de bezoeker hulp nodig heeft. Vervolgens is het zijn of haar taak om in de live chat client te kijken waar de bezoeker zich bevindt, waar de bezoeker vandaan komt, of er eventuele acties aan verbonden zijn en hoe lang de bezoeker al aan het zoeken is. Al deze informatie geeft aan waar in het aankoopproces uw bezoeker is. Bovendien maakt deze informatie een chat overzichtelijker: de chat operator kent de historie van de bezoeker.

Na deze korte analyse van de historie beantwoordt een operator de vragen van de bezoeker en zorgt ervoor dat de bezoeker kan navigeren op de website. Is de bezoeker geholpen? Dan zorgt de chat operator ervoor dat de bezoeker een lead wordt door contactgegevens te achterhalen en offertes of consults aan te bieden. Tegenwerpingen worden hierbij ontnomen. Uiteindelijk wordt de chat afgesloten en doorgestuurd naar u.

Wat doet de chat operator als de bezoeker geen chat begint?

Net zoals het bekijken van de bezoeker wanneer de bezoeker een chat begint, bekijkt de chat operator ook uw bezoekers wanneer er geen chat begonnen is. Zo komt de operator erachter of een bezoeker wellicht vast zit op de website of vanuit een potentiële referentie komt. De chat operator kan de besluiten om proactief de bezoeker te benaderen en op die manier een bezoeker te ondersteunen en uiteindelijk te converteren. Zo krijgt u extra conversies die u anders niet had gehad.

    Comment Section

    0 reacties op “Wat doet een chat operator?

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.