Page content

Thuiswerken als chat operator, waar moet ik aan voldoen?

Als je vanuit huis wilt werken als chat operator zijn er enkele zaken waar je aan moet voldoen voor je zelfstandig aan de slag kan als chat operator bij Bconnect. In dit artikel bespreken wij deze punten.

Training

Indien je met succes onze 3 sollicitatierondes doorkomt mag je dus beginnen aan de trainingsfase. Als chat operator zal je chatten voor opdrachtgevers in Nederland, België en Frankrijk. Om vragen van bezoekers goed te kunnen beantwoorden dien je dus op voorhand al over kennis van de opdrachtgever te beschikken. Denk hierbij aan de vestigingsplaats van de opdrachtgever, wat de opdrachtgever precies doet, het werkgebied, etc. Je zal je tijdens de training ook verschillende chattechnieken leren.

Startende chat operators zullen merken dat het stukken lastiger is dan ze op voorhand dachten om tijdens een shift meerdere chats tegelijk te voeren. Je kan tijdens een drukke shift soms wel tot 6 tot 8 chats tegelijk voeren. Zonder een goede training is het onmogelijk om met zulke aantallen de kwaliteit te waarborgen waar je als chat operator naar streeft. Omdat de training een belangrijk onderdeel is en het startpunt van jouw baan als chat operator wordt er bij Bconnect veel tijd in de training gestoken. De betaalde training bij Bconnect duurt daarom 20 uur en is voor een groot gedeelte online te volgen.

Na het behalen van de training houdt het leerproces als chat operator natuurlijk niet op. Elke dag zal je op de chat nieuwe situaties tegenkomen waarvan je zal gaan leren. Je zal gedurende je carrière als chatoperator feedback ontvangen van je team lead waardoor je continue in training bent en nieuwe situaties op de chat goed kan behandelen.

Discipline

Als chat operator heb je een grote verantwoordelijkheid. Je krijg de vrijheid om thuis te werken als chat operator. Deze vrijheid brengt wel de nodige zelfdiscipline met zich mee. Je dient namelijk op tijd klaar te zitten als je shift begint, updates met betrekking tot opdrachtgevers door te nemen, nieuwe trainingen bijhouden en feedback op eerder gevoerde chats te verwerken.

Het is zeer belangrijk om de bovenstaande punten gedisciplineerd op te volgen. Als jij te laat komt voor je shift zorgt dit ervoor dat een andere collega weer langer moet blijven op de chat. Dit is natuurlijk niet heel collegiaal. Verwerk jij je feedback of updates niet dan mis je belangrijk informatie over de opdrachtgevers of eventuele acties. Dit kan zorgen voor een domino-effect met enorme gevolgen.

  1. Chat operator neemt de feedback en updates niet door
  2. De bezoeker krijgt verkeerde informatie via de live chat
  3. De opdrachtgever van Bconnect moet de bezoeker de juiste informatie verschaffen wat positief of negatief kan zijn voor de bezoeker
  4. Opdrachtgever van Bconnect geeft een slechte rating op jouw chat wat invloed heeft op jouw chat score
  5. Opdrachtgever geeft feedback of een klacht door bij Bconnect
  6. Bconnect geeft de chat operator een waarschuwing en spreekt de chat operator aan op zijn fout

Mede gekeken naar je grote verantwoordelijkheden als chat operator is het belangrijk dat je de gevolgen van je acties goed begrijpt. Alles wat je op de chat zegt kan gevolgen hebben voor de opdrachtgever, Bconnect maar ook voor de bezoeker. Discipline is dus uitermate belangrijk voor een chat operator.

Werkomgeving

Onderzoek heeft aangetoond dat er een verband is tussen een goede werkomgeving en de kwaliteit en rendement van het opgeleverde werk. Een goede werkomgeving zal zorgen voor betere chat resultaten. Als chat operator dien je over een rustige omgeving te beschikken zonder teveel afleidingen. Daarnaast dien je over een goede internet verbinding te beschikken en een tweede beeldscherm. Het tweede beeldscherm is een verplichte eis als je bij Bconnect aan de slag gaat als chat operator en is nodig om tijdens het chatten informatie op te zoeken zodat je de vraag van de websitebezoek snel en nauwkeurig kan beantwoorden. Ben jij benieuwd naar de andere eisen? Bekijk HIER onze thuiswerk vacature voor chat operator.

Comment Section

0 reacties op “Thuiswerken als chat operator, waar moet ik aan voldoen?

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.