Page content

Wat is het beste chatprogramma?

Net als ieder concept van klantenservice is er geen chatprogramma die voor iedereen het beste uit de test komt. Live chat software moet aansluiten bij de doelen en de middelen van een organisatie. Op internet zijn vele chatprogramma’s te vinden binnen budgetten van 0 tot duizenden euro’s per maand. Gaat u dan voor de goedkoopste? Prima, maar daar zitten heel veel nadelen bij, of beter gezegd, missende functionaliteiten en support. Wij kunnen je niet vertellen welk chatprogramma het beste is, maar wel waar je op kunt letten.

Hoeveel chats ga ik krijgen?

De hoeveelheid chats die je verwacht te krijgen is van belang voor de keuze van een chatprogramma. Het aantal websitebezoekers speelt een rol bij het aantal chats dat je binnenkrijgt. Over het algemeen geldt de regel: ‘Hoe meer bezoekers hoe groter het aantal chats’. Verwacht je heel veel chats? Dan is het wellicht verstandig om te kijken naar programma’s die ook externe chat operators aanbieden. Krijg je bijna geen chats, dan kan je kiezen voor goedkope oplossingen en zelf chatten.

Hoeveel bezetting heb ik in mijn organisatie?

Wanneer je genoeg medewerkers heeft die de chat full-time zouden kunnen bemannen (en dat is al gauw van 8 uur ’s morgens tot 11 uur ’s avonds), dan kan je kiezen voor een goedkope oplossing en de chat zelf bemannen. Je kan ook kiezen voor chatprogramma’s met externe chat operators of zelfs gebruik maken van unieke oplossingen als hybrid live chat. Dit is een combinatie van jouw eigen chat medewerkers en een team van externe chat operators. Zijn je eigen medewerkers niet beschikbaar dan wordt de chat opgepakt door een externe chat operator zodat er geen chats gemist worden.

Wat zijn de mogelijkheden met targeting?

Sommige chatprogramma’s hebben geen mogelijkheden met targeting. De chat gaat hetzelfde voor iedere bezoeker. Dit is niet wenselijk en zal het resultaat niet ten goede komen. Wanneer je alleen bezoekers wilt benaderen op specifieke pagina’s of bezoekers die langer op de website aanwezig zijn, is het van belang dat deze functie erin verwerkt zit. Je wil immers specifieke berichten sturen naar de websitebezoekers en voor elke pagina een ander proactief bericht naar de bezoeker sturen voor het beste resultaat.

Waarvoor gebruik ik live chat software?

Wil je live chat software alleen maar voor ondersteuning en sales? Dat is prima, je hebt wellicht genoeg aan een goedkope oplossing en kunt zelf chatten. Maar wil je ook marktonderzoek doen met jouw live chatprogramma of andere data verzamelen om jouw website te optimaliseren? Dan is een geavanceerder systeem nodig en is er sprake van business intelligence. Dit kan zeer nuttige inzichten over jouw website opleveren en legt de pijnpunten in jouw website bloot.

Voorbeelden chatprogramma ‘s

Een aantal voorbeelden van deze partijen zijn Zopim, Olark en LiveChat. Deze worden allemaal als widget op uw website geplaatst. Daarnaast komen deze partijen uit Singapore en Verenigde Staten. Dat is op zich niet erg, maar wat als er iets mis is?

Een Nederlandse partij benaderen is dan sneller en goedkoper. Bovendien houden de functionaliteiten bij andere chatprogramma’s al snel op, terwijl bij Bconnect veel meer mogelijk is, bijvoorbeeld met oplossingen als Managed Live Chat en Hybrid Live Chat. Uiteraard is onze live chat software te koppelen met veel CRM systemen, Chatbots, WhatsApp en Facebook Messenger voor het beste chat resultaat. Create Great Conversations met onze live chat software.

Comment Section

0 reacties op “Wat is het beste chatprogramma?

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.