Page content

Hoe volg je een bezoeker met live chat software?

Live chat software biedt veel meer mogelijkheden dan alleen ondersteuning of verkoop. Een belangrijke secundaire functie is het verzamelen van business intelligence. Wat is het gedrag van de bezoeker op de website en hoe volg je de bezoeker met live chat software? Een aantal onderdelen worden in dit artikel uitgelegd.

Wie is mijn bezoeker?

Live chat software geeft je veel informatie over de bezoeker. Je krijgt een lijst waarin gegevens over de bezoeker staan, zoals woonplaats, taal en gebruikte browser. Met deze informatie kan je bijvoorbeeld bepalen of je in het Nederlands met een bezoeker een chat begint of in het Engels, Frans of Duits. Indien de bezoeker als eens eerder een chat heeft gevoerd op jouw website dan kan je als chat operator de vorige chat van de bezoeker teruglezen met daarbij ook de eventuele NAW-gegevens van de bezoeker.

Waar zit de bezoeker?

Met Live Chat Software zie je direct welke pagina een bezoeker zich bevindt. Zo kan je inspelen op de behoeften van de bezoeker en een specifieke vraag stellen over die pagina. Wanneer dit gebeurt, zal de bezoeker minder het gevoel hebben dat hij of zij met een robot praat en meer met een persoon die met hem of haar meekijkt voor ondersteuning. Een proactief bericht voordat de chat wordt gestart wordt ook gesteld op basis van de pagina waar de bezoeker zich bevind. Zo krijgt een bezoeker op de productpagina’s een ander bericht dan op de homepage.

Hoe komt de bezoeker op mijn website?

Via een referentie of bron wordt duidelijk op welke link de bezoeker heeft geklikt om uiteindelijk bij jouw website terecht te komen. Als chat operator kan je hier op inspelen tijdens de chat. Je weet inmers dat er een interesse is bij de bezoeker anders zou hij niet hebben doorgeklikt naar je website.

Is de bezoeker actief?

De live chat software laat je zien of de bezoeker de muis beweegt, scrolt of aan het typen is. Zo weet je direct of je een reactie op jouw vraag in de chat aan het typen is, voordat je vragen gaat stellen als ‘bent je er nog?’. Bovendien zijn actieve bezoekers het vaak waard om proactief te benaderen.

Hoe lang bevindt de bezoeker zich al op mijn website?

Een ander belangrijk gegeven is de duur van een websitebezoek. Hoelang bevindt de bezoeker zich al op jouw website. De duur kan veel zeggen over een bezoeker, zeker wanneer deze actief is. Het kan betekenen dat hij of zij er niet helemaal uit komt, vastloopt op de website of tegen iets anders oploopt. Het kan ook zijn dat de bezoeker geïnteresseerd is in jouw product of dienst. Het is dan zeer verstandig om hierop in te spelen. Kom in contact met deze bezoeker, help de bezoeker verder en converteer deze tot lead of afspraak.