Page content

Hoe implementeer ik live chat?

Live chat is in enkele minuten te implementeren op uw website.  Het enige wat u hoeft te doen is het implementeren van een html script om de live chat werkend te krijgen. Bij de implementatie van de chat horen veel keuzes. Een aantal daarvan benoem ik in dit artikel.

implementeren van live chat

Zelf chatten met live chat?

Voorafgaand aan de implementatie maakt u de keuze of u zelf wilt gaan chatten. Als u zelf wilt chatten kunt u kiezen uit honderden aanbieders. Welke software het beste past bij u? Wij helpen u graag op weg!

Liever live chat uitbesteden?

Dat kan met Managed Live Chat! Bij Managed Live Chat duurt de implementatie uiteraard iets langer, omdat de chat operators getraind moeten worden.

Configuratie van de live chat

De instellingen van de live chat zijn ontzettend belangrijk voor de effectiviteit ervan. Er is geen enkele oplossing die voor iedere situatie geschikt is. Daarom is het van belang om duidelijk te zijn in de doelen van een live chat. Zo zou je bij een verkoopgerichte aanpak heel direct zijn in de bewoordingen en continu sturen op de inventarisatie, waarbij een chat button alleen op de pagina’s staan waar daadwerkelijk een product gekocht kan worden.

Chatbutton

U kunt bepalen wanneer een bezoeker de chatbutton ziet. Kiezen is mogelijk tussen de plaats op de pagina, maar ook op welke pagina’s een chatbutton tevoorschijn komt. Daarnaast kunt u instellen dat de chatknop alleen maar wordt getoond tussen bepaalde tijden, of aan bezoekers die via een actie komen.

Gerichte benadering

Het is mogelijk om te kiezen voor een gerichte benadering. Zo is afhankelijk van uw type bezoeker hoe u hen welkom heet in de chat, of hoe u de bezoeker aanspreekt. Gaat u tutoyeren of vousvoyeren? Een belangrijke keuze om te maken.

Stadium van aankoopproces

Om gerichter om te gaan met live chat, kan gekozen worden om in een later stadium van het aankoopproces in te stappen met een chat. Dat zou bijvoorbeeld betekenen dat u instelt dat de chat opent nadat de bezoeker een specifieke pagina heeft bezocht of dat de bezoeker bijvoorbeeld al een tijd op de website aan het scrollen is. Zo kunnen we dichter bij de conversie een daadwerkelijke conversie stimuleren.

Communicatiestijl

Kiest u voor een formele of informele stijl van chatten? Deze keuze brengt veel consequenties met zich mee. Van belang is vooral dat de stijl consistent is, zowel binnen de chat als tussen de chat en de website. Dit baseert u op uw doelgroep. Hoe communiceert uw doelgroep met elkaar? Wanneer u dat weet is het makkelijker om een eigen stijl aan te houden.

Doelstelling

Wat is uw doel(stelling) voor uw live chat? Het is goed mogelijk dat u zoveel mogelijk klanten wil helpen op uw website. Dat is gemakkelijk te meten en op bij te sturen. Toch focussen op conversies en leads? Geen probleem, dat kan natuurlijk ook. In dat geval is de stijl van de inventarisatie echter wel anders. We richten ons dan immers minder op het helpen van de bezoeker en meer op wat wij willen. Daarom is een gebalanceerde oplossing ook geschikter in veel gevallen. Maar afhankelijk van uw doelstellingen, kunt u ook keuzes maken om de live chat niet op alle pagina’s te tonen of kunt voorwaarden stellen aan een bezoeker.