Page content

Live chat: wat kun je meten?

Buiten een communicatiemiddel is live chat ook nog eens handig voor onderzoek. Een chat geeft veel kwantitatieve en kwalitatieve informatie. Zo kunnen conversieratio’s gemeten worden, kunnen we nagaan of onze chat ook daadwerkelijk tot een verkoop heeft geleid, maar ook wat een bezoeker nog mist in uw website.

meten van live chat

Assortiment en live chat

Wordt er herhaaldelijk gezocht naar een product dat u niet in uw assortiment hebt? Wellicht interessant om de mogelijkheden te bekijken. Ook klachten en complimenten worden vergaard om erachter te komen waar uw website kan verbeteren. En dit is slechts een klein deel van wat wij kunnen meten voor u.

Marketing en live chat

De live chat kunt u koppelen aan Google Analytics en op basis daarvan keuzes maken betreffende marketing. Dit kunt u doorvertalen naar e-mailmarketing, u kunt berekenen wat de kosten-per-klik (PPC) zijn, hoe social media campagnes het doen en in hoeverre de campagnes renderen naar conversies. Live chat helpt daar tot dusverre bij door te kunnen bepalen via welke campagne de bezoeker binnen komt en haalt het maximale uit het bezoek via een marketingkanaal aan uw website.

 

Op deze manier kunt u inspringen op acties, promoties en vragen over deze zaken. Er ontstaat meer interactie. Ziet een chat operator bijvoorbeeld dat de bezoeker via een social media campagne komt of via bijvoorbeeld Groupon? Daar kan op ingespeeld worden en dat kan gemeten worden.

Website usability en live chat

Misschien niet het eerste waar u aan denkt bij live chat, maar in de meting is het voor zowel kwantitatieve als kwalitatieve data zeer van belang. Met live chat kunt u bepalen waar bezoekers vastlopen op de site. Wanneer een bezoeker vastloopt, wordt er een vraag gesteld. Wanneer een bezoeker vraagt om specificaties, is de productinformatie wellicht niet helder. De live chat geeft dan concrete stappen om de gebruiksvriendelijkheid van uw website te verbeteren. En dat is ontzettend kostbare informatie.