Page content

Live chat: de 6 voordelen

Live chat kent vele voordelen ten opzichte van andere communicatiemiddelen. Een greep uit deze voordelen:

Snelheid van live chat

Bezoekers kunnen snel een vraag stellen en direct antwoord krijgen. Zo blijven bezoekers niet met vragen zitten voordat ze de website verlaten.live chat vragen stellen

 Geïnteresseerde bezoekers

Bezoekers die in gesprek gaan hebben al interesse in uw bedrijf, producten en diensten. Ze bezoeken uw site niet zonder reden. Smeed het ijzer dus wanneer het heet is.

Lead opvolgen

U komt erachter wat de bezoeker precies zoekt, zodat uw verkoopafdeling gemakkelijk een lead kan opvolgen. De opvolging is niet alleen gemakkelijk, maar ook helder voor beide partijen. U, als organisatie, weet precies wat de klant wil en kan daar voordat u contact opneemt met de bezoeker op inspelen. Het aanbod dat u doet is zeer specifiek gericht op deze specifieke bezoeker. Dat maakt alles wat u doet gerichter en zo heeft u een grotere kans op succes.

Real-time volgen door live chat

U volgt de bezoeker in real-time op de website. Zo ziet u wanneer bezoekers typen, scrollen, welke pagina’s bekeken worden en op welke kernwoorden zij uw website hebben gevonden. Deze gegevens zijn handig voor het onderzoek doen met de live chat, maar  ook voor het inspringen op interessante gegevens. Zo kunt u een bezoeker proactief benaderen wanneer u ziet dat deze is binnengekomen via een actie, zoals Groupon, of kunt u een bezoeker verder helpen die al een tijd vast zit op een specifieke pagina.

Overtuigend communiceren

Een bezoeker die oriënterend op uw website terecht komt kan overtuigd worden door een chat operator om verder het proces in te gaan: u bouwt vertrouwen door het helpen van de bezoeker. In de chat kunt u direct ingaan op de tegenwerpingen van de bezoeker. Twijfelt de bezoeker aan een behandeling, dienst of product? Neem die twijfels weg! En live chat is daarvoor bij uitstek hét middel om dit snel en overtuigend te doen. Zo help je bezoekers door hun beslissingsproces en ontneem je ze onnodige keuzestress.

Laagdrempeligheid van live chat

Live chat is meer laagdrempelig dan bellen of mailen. Dat is ook niet zo gek, omdat bij bellen voor veel mensen geldt dat ze een telefoon erbij moeten pakken, het nummer moeten opzoeken en vervolgens helder moeten formuleren wat ze precies gaan bespreken. Bij een mail is het weer van belang dat u het e-mailadres kent en ‘volgens de regels’ een e-mail verstuurt. Bij live chat typt een bezoeker gewoon een vraag en krijgt hij/zij direct antwoord. Dat nodigt simpelweg meer uit om een gesprek te starten.

Verhoging van de klanttevredenheid

Live chat gaat samen met transparantie. U laat als organisatie zien dat u open staat voor direct, laagdrempelig contact en wil de bezoeker  zo goed mogelijk verder helpen. De bezoeker merkt dat en begint de organisatie meer te vertrouwen. Dit vertrouwen in combinatie met een fantastisch en directe klantenservice, waarin de bezoeker snel een antwoord op zijn vragen heeft, zorgt ervoor dat de bezoeker meer tevreden is. En dit zal hij of zij niet verbergen voor anderen die toevallig ook uw product nodig hebben!