Meer leads in je sales funnel met Live Chat
arrow_drop_up arrow_drop_down
17 januari 2018 
in Leads

Meer leads in je sales funnel met Live Chat

Stel, je hebt als ondernemer stevig geïnvesteerd in een website, misschien met webshop. Je hebt zelfs nagedacht over je marketing, je aanwezigheid op social media, … Je past allerhande technieken toe om zo veel mogelijk bezoekers op je website te krijgen en hebt aandacht voor de buyer’s journey en de beleving van je potentiële klanten en onlinebezoekers.

Kortom, je bent best goed bezig.

Waar begint een funnel?

Voor het begrip van de rest van dit artikel: wat ons betreft is de website zelf niet het begin van een funnel. De redenatie die wij volgen heeft een duidelijke reden: onder je websitebezoek zitten ook mensen met wie je nooit iets zou kunnen. Ze komen toevallig bij je terecht of je kunt ze niet helpen met hun specifieke vraag.

De website filtert als het ware de mensen die onverrichter zaken weer weggaan. De mensen die op een of andere manier wel interesse hebben probeer je in de funnel te krijgen. In dat proces laten veel websites potentie liggen.

Wat is je voornaamste leadbron?

De kans is groot dat je in je queeste naar leads inzet op meer dan 1 kanaal en daarbij ook meerdere marketingtechnieken toepast. Diversifiëren is altijd een goed idee. Tenslotte kan je nooit genoeg leads hebben, tenminste, als ze ook effectief iets te betekenen hebben. Maar daar komen we later op terug. First things first. Hoe kom je aan leads?

  • Via het klantenkanaal: Een bestaande klant moet je koesteren. Mogelijk wil die klant iets extra, of wil die iets vervangen of opschalen. Kortom, elke bestaande klant is ook een lead.
  • Via je servicekanaal: Iedereen die je contactcenter opbelt met een vraag is een potentiële lead.
  • Via bezoekers in je winkel of showroom: Wie de inspanning doet om bij je langs te komen is geïnteresseerd in je product of dienst.
  • Via advertenties in de gewone courant of tijdschrift: Hier valt of staat je leadgeneratie met de gebruikte “lokker”. Een bonnetje dat moet worden ingevuld in ruil voor een gratis geschenkje of een korting levert vaak meer leads op dan pakweg een telefoonnummer dat wordt vermeld waar mensen met hun vragen terecht kunnen.
  • Via aankopen adressen voor direct mail of direct e-mail. Daar zijn kosten aan verbonden – je moet de adressen immers inkopen, bijvoorbeeld via de KvK. Het resultaat en daarmee je ROI is vooraf moeilijk in te schatten.
  • Via acties op sociale media: Weggeefacties in ruil voor shares geven je wel veel exposure, maar zijn niet altijd even praktisch als lead generator.
  • Via je eigen website via opt-in: De gekende pop-up waarmee je gegevens van je websitebezoekers verzamelt met als doel hen later opnieuw te contacteren en/of als doelpubliek voor je content strategie.
  • Via advertenties op sociale media: Onder andere Facebook speelt sterk in op “gepersonaliseerde” advertenties voor hun gebruikers. Tegen betaling haal je op deze manier meer bezoekers naar je website.
  • Via AdWords en andere SEA-campagnes is het wat lastiger om mensen direct in funnels te krijgen. Wel kun je mensen naar specifieke pagina’s van je website krijgen.

Drukte in de funnel

Een aantal methodes om aan leads te komen stuurt bezoekers naar je website. Na alle geleverde inspanningen stromen de onlinebezoekers toe. Dat is schitterend, maar je staat nog maar aan het begin van iets dat uiteindelijk tot een sale moet leiden.

Stel je jezelf weleens de vraag: hoeveel van die websitebezoekers komen nu écht in de sales funnel terecht?

In het verlengde daarvan: welke acties onderneem jij om een websitebezoeker te converteren naar een lead?

 Hopen dat het goed komt…

Stel: van je totale aantal websitebezoekers over een gegeven periode komen er 100 in je sales funnel. Ze schrijven zich bijvoorbeeld in op je maillijst. Ze komen er bijna als vanzelf omdat je website goed gevonden wordt in Google of omdat een bezoeker geïnteresseerd was doordat hij reageerde op een van je sociale media- of AdWordcampagnes. Dit zijn leads.

Als je van die 100 leads uiteindelijk 30 afspraken kan genereren die leiden tot 10 sales, dan heb je een conversie van 10% in die funnel. Die vertegenwoordigt uiteraard bepaalde waarde.

Werken met een dergelijk scenario, is ‘hopen dat het goed komt’. Je laat de zaken op hun beloop en hoopt dat de eerder geleverde inspanningen zullen volstaan om voldoende leads te genereren.

Zelf sturen en meer leads genereren met Live Chat

We maken dezelfde vergelijking, maar nu met Live Chat op je website. We gaan uit van eenzelfde aantal websitebezoekers – tenslotte blijven je inspanningen om bezoekers op je website te krijgen in dit scenario ongewijzigd. Alleen, nu kijk je niet werkloos vanaf de zijlijn toe, maar ga je die bezoekers bij de hand nemen. Eigenlijk precies wat je zou doen als die bezoeker bij jou in de winkel stond, toch?

Mensen willen begeleid worden. Ook onlinebezoekers zijn op zoek naar antwoorden op hun vragen en willen graag bevestigd zien dat ze de juiste keuze maken, zelfs al is dat door de verkoper van het product. Live Chat bied je de mogelijkheid om die begeleiding op een kostenefficiënte manier te organiseren.

Zo krijg je dankzij Live Chat geen 100 maar bijvoorbeeld 150 leads in je sales funnel, want die begeleiding loont. En omdat we het bij een “droge” vergelijking gingen houden, gaan we er gemakshalve van uit dat je in dezelfde verhouding afspraken kan noteren voor de leads in je funnel. Zo kom je uit op 45 afspraken waarvan er 15 in een sale resulteren.

Dat op zich is al voldoende argument om direct Live Chat op je website te integreren.

Maar we gaan nog een stap verder. In een volgend artikel laten we zien wat de waarde is van de leads die je genereert afhankelijk van de gebruikte methode. We hebben het dan onder andere over BANT Qualified Leads. En ook waarom je met minder geen genoegen moet nemen.

Over de schrijver
Mail: rutger@bconnectlivechat.nl Telefoon: +31 (0)20 224 6993
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies!