Menu

Waarom Live Chat Business Intelligence de nabije toekomst is

Bconnect Live Chat | 28 oktober, 2020 in Chat | 5 min. lees tijd
Live-Chat-Business-Intelligence

Waarom Live Chat Business Intelligence de nabije toekomst is

Live Chat Business Intelligence? Is dat zoiets als een enquête? Misschien was zo’n bevraging ooit wel de primitieve voorloper van Live Chat Business Intelligence, maar behalve het feit dat je de communicatie met je bezoeker gebruikt om eruit te leren, hebben de twee echt niks met elkaar te maken.

Wat is Live Chat Business Intelligence en wat betekent het op de korte termijn voor jouw onderneming?

Wat is Live Chat Business Intelligence?

Bij Live Chat Business Intelligence gebruik je de data uit de live chat sessies met je websitebezoekers om te achterhalen waar je sterke en zwakke punten zitten én wat je eraan kan doen.

Meten is weten in live chat. En om te kunnen meten heb je data en informatie nodig. Live Chat Business Intelligence levert je de data die je nodig hebt op een dienblaadje aan.

Je live chat sessies bezorgen je zowel harde cijfers als inzichten in de zachte kant.

– Harde cijfers: Deze data maken conversies en vooral de context waarin die gebeuren kwantificeerbaar. Je leert hieruit hoe bezoekers converteren na chat én hoe het zich verhoudt tot andere kanalen. Informatie wat bijvoorbeeld niet te herleiden is uit Google analytics.

– Zachte kant: De aangeleverde data stellen je ook in staat om kwalitatieve analyses van de gesprekskant te doen.

Wat kan je met Live Chat Business Intelligence?

Usability verbeteren

De analyse van de data en informatie van Chat Business Intelligence is anno 2020 dé perfecte basis om de usability van je website te verbeteren.

In tegenstelling tot bij big data en data uit Google analytics leer je bij Live Chat Business Intelligence waar je bezoekers op je website tegenaan lopen. Met deze kennis en gegevens kan je verschillende processen, gegevens op de website of eventuele tools waarvan je gebruik maakt direct verbeteren.

Hun gedrag op je website vertelt je waar ‘de hikjes’ zitten en waar het eventueel fout loopt. Hun vragen geven aan wat ze missen op je website, waar het fout loopt of welke pagina’s bijvoorbeeld niet werken.

Door dat soort zaken te analyseren, kan je je website gebruiksvriendelijker maken. Je kunt drastische of subtiele wijzigingen maken in je website.

Usability verbeteren bij leadgeneratie

Leadgeneratie steekt iets anders in elkaar. Bij veel organisaties is het doel bij leadgeneratie om uiteindelijk contact te genereren. Het doel van chat is de drempel om contact te maken zo laag mogelijk te maken zodat je juist met die bezoekers in contact te komen die “hot” zijn.

Op basis van het surfgedrag is het mogelijk om visitor scoring toe te passen en zodoende sneller met de juiste bezoekers in contact te komen.

Met de analyse van surfgedrag kan je natuurlijk nog meer, bijvoorbeeld door middel van dynamic content de juiste content op het juiste moment aanbieden.

Als je dit combineert met chat heb je een uitstekende converteermachine wat elke organisaties direct meer leads oplevert.

Interne processen optimaliseren

De onderwerpen die tijdens live chat aan bod komen, hebben niet altijd alleen betrekking op je website zelf. Zo krijg je via live chat data-analyse ook inzicht in hoe je interne of supportprocessen lopen. En eventueel wat er misgaat.

Wat vertellen de data je?

– Is er sprake van een voldoende snelle opvolging?

– Hoeveel tijd ben je kwijt voordat je jouw (nieuwe) klanten kan helpen?

– Waar gaat het mis met een proces of processen die deze problemen moeten oplossen?

– Welke problemen komen vaak naar voren?

– Zijn er steeds terugkerende vragen?

– Hoe kan ik als organisatie mijn klanten beter helpen?

Wat intern niet goed loopt komt altijd terug op de chat. Je kan hierop anticiperen door je live chat configuratie zo in te richten dat je zaken grondiger kan analyseren en het proces van jouw organisatie kan verbeteren.

Voor wie is Live Chat Business Intelligence interessant?

Het eenvoudige antwoord: voor iedereen.

Wellicht vind je dit interessant

Krijg jij geen genoeg van online messaging? Dan hebben wij goed nieuws. Er is nog veel meer te leren over de wondere wereld van de digital engagement. Neem dus vooral eens een kijkje bij onze andere artikelen!

De energiebranche in transitie

Marges staan onder druk, stuntprijzen zijn eerder regel dan uitzondering, kortom, de energiebranche is toe aan een evolutie.

Lees meer

De invloed van online messaging op ROPO

Voor ieder bedrijf is het belangrijk om te weten wat de online marketinginspanningen opleveren. Online kunnen marketeers bijna alles meten. Maar hoe zit het met de bezoekers die eerst online research doen en uiteindelijk offline in de winkel de aankoop doen?

Lees meer

De invloed van Chat op online fondsenwerving

De traditionele wervingsmethodes staan onder druk. Vooral deur-aan-deur verkoop staat natuurlijk erg onder druk

Lees meer

Isolatie: Meer leads nodig? Gaan we regelen!

De gasprijzen stijgen, alles moet duurzamer en isoleren is dé manier om te besparen op energie.
Dat er aan vraag geen gebrek is als het om isolatie gaat de komende jaren, dat is wel duidelijk. De VvE (Vereniging van Eigenaren) spreekt zelfs over ‘het Deltaplan Isolatie’, er is dus genoeg werk aan de winkel. Echter, waar de vraag stijgt, neemt ook het aanbod toe.

Lees meer

Wil je meer weten over Live chat?

Vraag een demo aan

Benieuwd wat Bconnect voor jou kan betekenen? Daar kom je maar op één manier achter, proberen! Vraag nu een gratis demo aan en ontdek de eindeloze mogelijkheden die Bconnect kan bieden voor jouw onderneming.