Online engagement met Live Chat als effectieve tool in je strategie
arrow_drop_up arrow_drop_down
2 juni 2017 

Online engagement met Live Chat als effectieve tool in je strategie

Voor je business is engagement belangrijk. De betrokkenheid die je mogelijke klant heeft met jou of met het bedrijf. En omdat steeds meer mensen (dus ook jouw klanten) een alsmaar groter deel van hun koopproces online regelen, snap je dat online engagement minstens zo belangrijk is.

In die zin moet je website dan ook geen verlengstuk zijn van je onderneming, maar een échte digitale onderneming op zich. Om die digitale onderneming optimaal te laten converteren, heb je betrokken bezoekers en klanten nodig. Die betrokkenheid creëer je door zelf betrokken te zijn, met live engagement via Live Chat.

Je eerste stappen richting online engagement

Je hoeft helemaal geen digitale onderneming te worden, denk je? Met een paar uurtjes Live Chat om de conversie van je website te verhogen ben je al lang tevreden? Wel, elke stap richting live engagement is een goede stap, denken wij. Anderzijds: bij gebrek aan een goede strategie  zet je misschien een waardevolle conversietool te snel aan de kant die een essentiële rol kan spelen in je online engagement. Want dat gebeurt als je onvoldoende investeert in live engagement en Live Chat. Met onvoldoende return als gevolg waardoor de hele handel wordt gestopt. Jammer. En een gemiste kans – lees verder.

Meer conversies genereren én kostenbesparend je klantendienst optimaliseren

Wil je dat je website meer conversies genereert? Of wil je de kosten van je klantendienst drastisch laten dalen zonder in te leveren op kwaliteit? Met Live Chat kan je beide doelen combineren. Sterker nog, je klantendienst wordt niet alleen kostenefficiënter, je klantendienst wordt gewoon efficiënter. Op élk vlak. Want door Live Chat op je website te integreren, speel je op een directe manier in op de behoeftes van je websitebezoekers en online klanten. Tenminste, als je het goed aanpakt.

Het verkoopkanaal dat je klant kiest, voor het hele traject

Heeft een potentiële klant je online ontdekt? Geef die prospect dan ook online waar die naar op zoek is. Tenslotte stuur je een bezoeker in je showroom toch ook niet naar de andere kant van de stad omdat je voorraad brochures daar staat?

Nee, je smeedt het ijzer als het heet is, namelijk zodra een prospect zich aandient, ook online. Daarom is online engagement zo belangrijk. Je websitebezoeker kiest vermoedelijk voor een digitaal bezoek omdat hij graag rustig zelf alles uitzoekt. Anderzijds wordt die bezoeker net als elke andere potentiële klant graag geholpen, mocht dat nodig zijn.

Met Live Chat bied je die service, op een kostenefficiënte én klantvriendelijke manier nog wel. Je bent er voor je klant. Met een extra woordje uitleg als die meer informatie nodig heeft. Om te luisteren naar zijn eventuele grieven of zelfs voor dat extra duwtje in de rug om dan toch die lead of deal binnen te halen.

De juiste engagement strategie uittekenen

Wil je op het vlak van online engagement reële resultaten zien? Dan is een gerichte strategie belangrijk. Bepaal vooraf welke doelstellingen je wil behalen. Zo kan je van start gaan met het uitrollen van Live Chat met als doel het aantal conversies op je website te verhogen. Door Live Chat te combineren met gedragsanalyse, slaag je erin om websitebezoekers die aan het twijfelen slaan toch over de streep te trekken door op het juiste moment een chat sessie met die bezoeker te starten.

Of je gaat een stapje verder en zet Live Chat ook in als tool om je complementaire verkoop te bevorderen en zelfs als échte klantendienst/klachtenlijn. Want Live Chat is niet alleen direct en efficiënt, het zorgt er ook voor dat je meerdere klanten tegelijk kan bedienen. Zo haal je de kosten van je klantendienst naar beneden, terwijl je de efficiëntie en de klanttevredenheid verhoogt. Die klanttevredenheid verhoogt overigens niet alleen omdat klanten direct geholpen worden, maar ook omdat je een klant niet langer dwingt om van zijn gekozen kanaal af te wijken. Je bedient je klant letterlijk op zijn wenken, met service in real time.

Van live engagement naar een volledige digitalisering

Heeft je onderneming een website? Dan ben je je onderneming én je websitebezoekers het nodige online engagement verschuldigd. Tenslotte vereren prospects je website met een bezoek. Door een persoonlijke aanpak en live engagement, maak je van dat websitebezoek een echte beleving. Die beleving is de basis van wederzijds engagement tussen je bezoeker en je product of merk. Je website verdient de nodige aandacht, want steeds meer mensen zoeken het online. Dus is het zaak om je website – net zoals je fysieke verkoopruimte – in te richten voor verkoop en klantenbinding. Live engagement laat je betrokkenheid zien, is een excellente en kostenefficiënte dienstverlening én geeft je website een gezicht. Zelfs bij bestaande klanten of mensen die al veel langer met jouw merk of dienst vertrouwd zijn. Door hen ook online dezelfde, directe persoonlijke service te bieden als in je showroom, maak je van je website een volwaardige digitale onderneming. Met alle toeters en bellen. En de tool bij uitstek om dat stapsgewijs te gaan verwezenlijken, is Live Chat.

Bconnect Live Chat geeft je graag meer informatie over Live Chat toepassingen voor jouw website. Contacteer ons, of beter nog, start meteen met een chatsessie.

Over de schrijver
Mail: rutger@bconnectlivechat.nl Telefoon: +31 (0)20 224 6993
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies!