Service of Sales? Checkout of Leads? Zelf doen of uitbesteden?
arrow_drop_up arrow_drop_down
9 juni 2017 

Service of Sales? Checkout of Leads? Zelf doen of uitbesteden?

Wie denkt aan de integratie van Live Chat op zijn website denkt vaak aan zelf doen in plaats van uitbesteden. Het argument? Wat je zelf doet, doe je beter. Of eigenlijk in dit geval: wat je zelf weet, weet je beter. De algemene perceptie is namelijk dat een externe partner nooit de kennis bezit die binnen je onderneming aanwezig is. En dat klopt uiteraard! Maar is al die kennis nodig voor een efficiënte Live Chat service? Wat is het doel dat je met Live Chat wil bereiken?

Waarom heb je eigenlijk een website?

Over het waarom van een website zijn al veel boompjes opgezet. Sommige ondernemers geven aan dat hun website als doel heeft leads te genereren. Anderen zijn er dan weer van overtuigd dat hun website vooral bedoeld is als bron van informatie. Dat is nobel en ook nuttig, zeker in tijden van inbound marketing. Toch stellen we dan graag de vraag: “Wat wil je dat er gebeurt nadat je website bezoeker voldoende geïnformeerd is?” Zo goed als altijd is het antwoord daarop dat de ondernemer wil dat de websitebezoekers contact opnemen. Kortom, ook hier heeft je website als doel leads te genereren. De online informatiebank wordt hooguit als tool ingezet om dat doel te bereiken.

Te veel informatie: een lead killer!

Minder leads door te veel informatie op je website? Het klinkt onwaarschijnlijk, maar het is de waarheid. Door te veel informatie te geven, kun je keuzestress veroorzaken bij je websitebezoeker. Wanneer je dat gedoseerd zou doen, blijft het zo dat wanneer je je websitebezoekers voorziet van alle informatie die ze nodig hebben, ze geen reden of aanleiding meer hebben om nog contact op te nemen. De kunst is om je website zo op te bouwen dat die informatief genoeg is om bezoekers te inspireren tot een ‘online-uitstapje op je website’, maar die zoveel achterhoudt dat je bezoekers honger hebben naar meer.

Honger is de beste saus

Wil je leads genereren met je website? Gebruik dan je website als een integraal onderdeel van je salesproces. Ook met je website streef je naar voldoende deals of leads die voldoen aan een minimale set van criteria én die je in staat stellen je groeiambities te realiseren. Offertes sturen alleen is niet voldoende. Je wil zelf de touwtjes in handen houden en het salesproces sturen tot de deal is gesloten. Dat doe je door je bezoeker op je website net niet alle informatie te geven waarnaar hij op zoek is. Die informatielacune is je ticket naar direct online contact met je websitebezoeker. Je hebt je bezoeker net voldoende relevante informatie gegeven om zijn interesse te wekken en nu geef je hem de service die hij verdient door op het juiste moment in te pikken en die bezoeker via Live Chat in contact te brengen met een verkoper in real life. Live Chat bezorgt je dus – naast excellente service en klantgerichtheid – de leads waarnaar je met je website op zoek bent.

Als honger de beste saus is, is uitbesteden de ideale bereiding

Ben je er als ondernemer van overtuigd dat jouw salesmensen over meer productkennis beschikken dan een externe partij? Je hebt ongetwijfeld gelijk. Net zoals dat wij, als Live Chat professionals, overtuigd zijn van het feit dat wij als geen ander weten hoe we via Live Chat koude bezoekers kunnen converteren naar warme leads. Want ja, ook chatten vergt de nodige expertise. En die expertise heb je als ondernemer niet in huis. De beste resultaten behaal je door de juiste mensen op de juiste plaats én door de meest optimale strategie. Dankzij de informatielacune op je website, haal je het maximum uit elke expertise. Een getrainde chat operator bezorgt je de leads die je wil genereren. Je salesafdeling sluit de deals tijdens een persoonlijk contact met de klant. Iedereen tevreden.

Benut kennis optimaal 

Uiteindelijk gaat het er om dat je op een efficiënte manier je website deel laat uitmaken van je salesproces. Hiervoor kijk je naar een aantal onderliggende zaken:

  • Gaat het om kant-en-klare producten of om maatwerk?
  • Wat is de hoeveelheid en het soort traffic?
  • Wat is de gemiddelde orderwaarde?
  • Wat zijn de kosten van je personeel?

Het maakt nogal verschil of je kant-en-klare producten verkoopt of maatwerk, waarvoor persoonlijk contact nodig is. Als het om maatwerk gaat, kun je goed gebruikmaken van de informatie lacune en wordt het rendabel om uit te besteden. Althans, als het aantal bezoekers voldoende is en de gemiddelde orderwaarde voldoende hoog is om uitbesteding te rechtvaardigen.

Heb je dure experts en verkopers in dienst, dan wil je dat zij zoveel mogelijk direct contact hebben met nieuwe potentiële klanten. Op die manier kunnen zij hun opbrengsten maximaliseren – het zou niet logisch zijn om je verkoper op de website te laten chatten als daar niet de mogelijkheid is direct de verkoop te sluiten.

Je website als vertrekpunt voor aankooporiëntatie

Websites worden een steeds belangrijker onderdeel in het besluitvormingsproces van potentiële klanten. Ze worden gebruikt als oriëntatietool. Met Live Chat verlaag je de drempel om vragen te stellen voor je website bezoekers. Door het principe van de informatielacune toe te passen, creëer je de gelegenheid. Door je Live Chat uit te besteden, optimaliseer je die service, behaal je de meeste leads en dus de hoogste ROI. Bovendien stelt uitbesteden je in staat om een Live Chat dienst aan te bieden tot ver buiten de kantooruren. Laten het nu net die uren zijn waarin websites intensief worden bezocht met het oog op het verrichten van een aankoop.

Als ondernemer ken je het belang van maximaliseren. Door Live Chat op je website uit te besteden minimaliseer je de aanwezige kennis hoegenaamd niet. Je maximaliseert het potentieel van elk medium en elke medewerker, intern of extern. Kortom je zorgt voor goed ondernemerschap.

Heb je vragen over Live Chat of het uitbesteden van Live Chat? Neem contact op of begin een chat.

Over de schrijver
Mail: rutger@bconnectlivechat.nl Telefoon: +31 (0)20 224 6993
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies!