Waarom telefonische acquisitie makkelijker wordt met live chat
arrow_drop_up arrow_drop_down
31 maart 2017 

Waarom telefonische acquisitie makkelijker wordt met live chat

Telefonische acquisitie wordt makkelijker dankzij live chat. Dat lijkt een vreemde bewering, immers: als je iemand belt heb je toch helemaal geen live chat nodig? Of toch? Live chat en live chat software kunnen helpen om te achterhalen wat een contactpersoon tijdens of na het gesprek met jouw informatie doet. Alleen al daarom kan live chat de perfecte ondersteuning zijn voor telefonische acquisitie.

Koude acquisitie – wat betekent dat voor je onderneming?

Koude acquisitie is een in het bedrijfsleven gebruikte term voor het ongevraagd benaderen van particulieren of bedrijven waarbij de verkoper en mogelijke koper elkaar (nog) niet kennen. Het oogmerk van een verkoper is altijd iets aan de andere partij te verkopen. Een product of dienst zoals een verzekering of een aanbieding van een energiebedrijf. Maar het kan ook het verkopen zijn van een afspraak.

Koude acquisitie kan zowel in-persoon zijn als telefonisch. Een vertegenwoordiger van een bedrijf gaat bijvoorbeeld bedrijventerreinen af om te proberen een gesprek te krijgen met iemand van een bedrijf (dit wordt ook wel colportage genoemd). Koude acquisitie vindt echter meestal plaats via de telefoon; daarom worden ook wel de termen cold-calling of cold-canvassing gebruikt.

Bij zogeheten warme acquisitie bestaat er al wel een band tussen de partijen, waardoor de ROI veel gunstiger uitpakt.

Voor koude acquisitie zijn er 2 grote handicaps: de persoon aan de andere kant van de lijn kent je (nog) niet, en jij kent je potentiële klant nog niet. Live chat helpt je om je potentiële klant beter te leren kennen voordat je gaat bellen. Hoe? 2 scenario’s.

Live chat plaveit de weg voor telefonische acquisitie

Pas je telefonische acquisitie toe? Door live chat op je website te integreren, leer je de behoefte van je bezoeker kennen voordat je hem gaat bellen. Live chat helpt je om van je website bezoeker een lead te maken door middel van interactie. Je gaat proactief aan de slag, spreekt je bezoeker aan en leert hem kennen. Een getrainde live chat operator weet feilloos het uitgeschreven script te volgen en in te spelen op situaties die niet in een script te vangen zijn. De live chat operator heeft niet alleen de behoefte van je bezoeker bepaald, hij heeft er ook voor gezorgd dat je bezoeker weet dat je gaat bellen. Je bezoeker verwacht met andere woorden je telefoontje, sterker nog, door de chat operator is zelfs afgesproken wanneer er gebeld wordt. Geef toe, warmer dan dit worden leads niet!

Live chat als verlengstuk van koude acquisitie

Is live chat ook waardevol als tool voor het optimaliseren van koud bellen? Stel, je ontvangt een aantal koude leads en vraagt aan je salesteam om die leads op te volgens via telefonische acquisitie. Zonder de hulp van live chat moet je verkoper het doen met de informatie die de persoon aan de andere kant van de lijn prijsgeeft. Wat de koude lead (=potentiële klant) tijdens of na het gesprek doet, blijft een raadsel. Het is eigenlijk een beetje ‘hopen dat het goed komt’.

Live chat software biedt je de mogelijkheid om de IP-adressen van de bedrijven die je contacteert op te volgen. Zo kan je nog tijdens je gesprek zien of de persoon aan de andere kant van de lijn meteen je website gaat bezoeken. Doet hij dat, dan weet je dat je gesprek de goede richting uit gaat en kan je via de live chat het gesprek continueren en de behoefte van een lead verder inventariseren.

Maar zelfs als je website pas na het gesprek wordt bekeken, blijft live chat software je waarschuwen dat het IP-adres van die bepaalde bezoeker toebehoort aan een contact dat je eerder koud hebt gebeld. Een ervaren live chat operator weet dat hij hier onmiddellijk mee aan de slag moet. Dit is geen toevallige bezoeker, maar een ‘lauwe’ lead. Zaak is om daar via de live chat een warme lead van te maken. Een bezoeker die nadat hij koud werd gebeld je website bezoekt en onmiddellijk wordt verder geholpen, ervaart dat als een staaltje van uitstekende service. En service is belangrijk, dat weet elke verkoper en marketingspecialist. Live chat zorgt ervoor dat de cirkel rond is en dat de bezoeker – die eerder koud werd gebeld – nu als warme lead terug bij je verkoper terecht komt.

Live chat: de intelligente manier om je websitebezoekers te benaderen én te analyseren

Live chat is zo veel meer dan een ‘leuke service’. Het is dé manier om je websitebezoeker bij de hand te nemen en te begeleiden waar nodig. Het is óók de manier om de behoeften van je bezoeker te achterhalen én daar iets mee te doen. Live chat biedt je de mogelijkheid om – net als in je showroom – meer te doen met je website dan een omgeving aan te bieden waarin je bezoekers (virtueel) kunnen rondwandelen. Je website is een verkoopruimte die je optimaal moet laten renderen.

Daarnaast heeft de live chat software een grote analytische meerwaarde. Je kan de software gebruiken om je bezoekers op een intelligente manier te benaderen. De software vertelt je namelijk op basis van de IP-adressen wie een terugkerende bezoeker is of ook, wie er voordien koud werd gebeld en nu voor het eerst je website bezoekt. Ook dat is de kracht van live chat: het versterkt niet alleen de online beleving van je bezoekers, het verstevigt ook de positie van je verkopers die de leads moeten opvolgen.

Benieuwd naar wat live chat software voor jouw onderneming kan betekenen? Bconnect vertelt het je graag. Neem hier contact met ons op.

 

Over de schrijver
Mail: rutger@bconnectlivechat.nl Telefoon: +31 (0)20 224 6993
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies!