5 uitdagingen over online customer service (en 5 oplossingen)
arrow_drop_up arrow_drop_down
20 oktober 2017 

5 uitdagingen over online customer service (en 5 oplossingen)

Over hoe mensen zich nu werkelijk gedragen online en hoe jij daar (met Live Chat) op kan anticiperen.

Want laten we wel wezen, veel ondernemers hebben geen flauw benul van de spelregels die gelden op het internet. En dat is een probleem, want als je je website wil inzetten als lead generator, dan moet je weten hoe je die dat medium optimaal kan benutten. Tenslotte zet je toch ook geen verkoper in je showroom die gaat weglopen als hij een klant ziet? Dus hoe zit dat nu met bezoekers en klanten online? Wat zijn de uitdagingen en hoe los je die op met Live Chat?

Een snel medium vraagt om direct resultaat

Online gaat alles snel. Zo snel dat zelfs email of sociale media vaak onvoldoende snel kunnen volgen om de aandacht van een (potentiële) klant vast te blijven houden. Bedenk dat een websitebezoeker slechts één klik verwijderd is van de volgende website. Komt een bezoeker op je website terecht via een organische weg? Laat die dan niet lopen. Speel in op de behoefte van die klant. Wil die onmiddellijk geholpen worden? Dan is Live Chat de perfecte tool om dat te realiseren. Een onlinebezoeker of een onlineklant is per definitie ongeduldig en geen enkele andere vorm van customer service speelt daar zo volmaakt op in als Live Chat.

Omni-channel betekent niet noodzakelijk overal

Veel ondernemers zorgen ervoor dat hun merk overal aanwezig is. Dat doen ze onder andere door gebruik te maken van sociale media. En hoewel sociale media in het leven van veel mensen (en dus veel (potentiële) klanten) een belangrijke rol spelen, is hun populariteit niet per definitie de ideale basis om daar meteen een kanaal voor customer service van te maken. Uiteraard kan je via sociale media laten zien dat je om je klanten en hun mening geeft. Maar een ingewikkeld probleem of ernstige klacht los je niet makkelijk op via dit medium.

Zorg er als ondernemer voor dat je uitzoekt welke de meest optimale kanalen zijn om je klanten te bereiken en welke communicatie je het beste via welk kanaal laat lopen. Je zal merken dat je lang niet op élk medium moet aanwezig zijn om je klanten en websitebezoekers op een kostenefficiënte manier blij te maken.

Ga je online? Gebruik dan de juiste tools!

Online gaan de zaken niet alleen erg snel, er is ook sprake van een gi-gan-tisch volume aan interacties. Op zo’n volume moet je voorbereid zijn. Want we komen graag terug op punt 1 van dit artikel: het moet snel gaan. Dat is sowieso een uitdaging en al helemaal als je die vereiste combineert met een groot aantal gelijktijdige interacties. Dan heb je de juiste tools nodig, anders haal je het niet en zijn al je inspanningen voor niets geweest. Want je website wordt op die manier voor je bezoekers een bron van ergernis – weg is je leadgenerator.

Er zijn allerhande manieren om online met bezoekers en klanten te interageren, maar Live Chat is veruit de meest efficiënte. Dat zeggen we niet omdat het onze business is, dat is gewoon een feit.

Van British Telecom bijvoorbeeld weten we dat de online verkoop verviervoudigde na de introductie van Live Chat op hun website.

Vaar niet blind, blijf de onlineprocessen monitoren

Heb je een onlinestrategie uitgetekend en boek je daar goede resultaten mee? Prima! Maar ga niet achterover leunen. Misschien kan het nog beter? Of misschien kijk je even de andere kant op en heb je die nieuwe evolutie gemist… Het gaat snel, remember? Dus blijf monitoren en analyseren. Blijf optimaliseren en bijsturen. Alleen dan haal je het maximale eruit. Vraag je af waarom bezoekers je website verlaten en gebruik bijvoorbeeld de Live Chat software om het gedrag van de bezoekers op je website in kaart te brengen. Zo ontdek je waar het nog niet goed zit of waar het nóg beter kan.

Live Chat is veel meer dan een leuke gadget. Sterker nog, het is geen gadget. Het is de meest efficiënte tool die er bestaat om én meer conversies te genereren én je customer service te optimaliseren én de flow op je website te toetsen aan het gedrag van je websitebezoekers.

Live Chat is snel, kostenefficiënt en wordt hoe langer hoe meer de geprefereerde manier van communiceren van onlineklanten. Kortom, Live Chat wordt stilaan een onmisbaar gegeven op elke website die meer wil zijn dan een digitaal plaatje met contactgegevens.

En nu aan de slag

Gebruik je nog geen Live Chat? De grootste uitdaging is altijd: beginnen. Gebruik je al Live Chat en wil je die graag maximaliseren? Spreek dan met een professional.

Bij Bconnect zijn we gespecialiseerd in het helpen van de klanten van onze klanten. We weten alles over Live Chat en delen graag onze kennis met je.

Owh, en als je nog geen Live Chat op je website hebt: we bekijken graag wat voor jouw website de meest optimale configuratie is.

Over de schrijver
Mail: rutger@bconnectlivechat.nl Telefoon: +31 (0)20 224 6993
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies!